Zoutlamp cadeau gekregen

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb een zoutlamp cadeau gekregen. Nu staat er op de verpakking zoiets als dat de lamp ook een gezonde werking heeft op je welbevinden. Na eens wat afgespeurd te hebben op internet blijkt dat dit soort lampen te maken hebben met esotherie, occultisme, natuurgeneeswijze, etc, etc. Is het verantwoord om als christen een dergelijke lamp (brandende) in huis te hebben als kunstlicht object? Ik zie het gewoon als een brok zout waarin een gloeilamp brandt. Maar ja, een vriend die ook christen is, ontraadt dit soort 'occulte' zaken in huis te hebben, laat staan te gebruiken. Hoe moet ik er mee omgaan? In hoeverre moet ik beducht zijn voor beïnvloeding uit de duistere wereld?

Voor de goede orde: Ik zoek niet (en verwacht zeker niet) een heilzame werking door deze lamp. De lamp past wel mooi in mijn interieur. Maar ik word wel steeds herinnerd aan wat mensen die deze lampen op deze wijze aan de man brengen voor vergif proberen te verspreiden door kopers op het verkeerde been te zetten en zo mogelijk ook te beïnvloeden.  Ik hoop dat u met een helder antwoord komt.

Antwoord

Er wordt de laatste tijd veel reclame gemaakt voor zoutlampen. Ze zuiveren en ioniseren de lucht in huis en beschermen tegen elektrosmog, tegen straling van mobiele telefoons, tv en computer en verschaffen een rustgevende sfeer, aldus de reclame. Wat hiervan waar is, weet ik niet, maar er zal wel veel op suggestie berusten. Mijn vertrouwen in de werking wordt niet bevorderd door de volgende reclame: “Als U beslist hebt een lamp aan te schaffen, selecteer uw lamp impulsief, rationeer er niet over. Uw lichaam reageert onbewust op de lamp en zal voor U de juiste keuze maken!” Bovendien zijn het allerlei New-Agewinkels die deze lamp verkopen. Inderdaad komen we terecht in de sfeer van esoterie en occultisme. In het geval van de vraagsteller: wie heeft de lamp gegeven en met welke bedoelingen?

Wanneer voorwerpen uit een occulte omgeving komt, zoals houten afgodsmaskers, moeten we die niet in huis houden, maar vernietigen en wegdoen. Bij zoutlampen weet ik niet of die gemaakt worden door mensen met verkeerde geestelijke ideeën. Merkwaardig dat er zoveel komen uit de Himalaya, van ouds een centrum van geestelijke machten. Het is uiteraard mogelijk dat gewone handarbeiders deze lampen gemaakt hebben voor de verkoop en dan is er weinig mis met een zoutklomp waarin een lamp bevestigd is. Het lijkt me niet dat de vraagsteller direct negatief door krachten van deze lamp beïnvloed zal worden als hij zich van eventuele negatieve achtergronden distantieert en zich toevertrouwt aan Gods bescherming.

In dit verband denk ik ook aan het advies van de apostel Paulus in 1 Kor. 10:25v: “Eet al wat in het vleeshuis verkocht wordt, niets ondervragende, om des gewetens wil, want de aarde is des Heeren, en de volheid ervan.” Het is dus niet nodig om overal navraag naar te doen. Echter, het betreft hier vleesgebruik, eten dat tot op zekere hoogte nodig is. Een zoutlamp is niet strikt nodig en kan bij bezoekers vragen oproepen: doe jij hier ook aan mee? Dan geldt het aanstoot geven van 1 Kor. 10:32. Bovendien heeft de vraagsteller zelf het vermoeden dat hij door de lamp steeds negatief herinnerd zal worden aan de verkeerde praktijken rondom deze lampen. Persoonlijk zou ik in zo’n geval een dergelijke lamp liever niet plaatsen. Niet omdat het strikt verboden is, maar om mij ver te houden van dergelijke praktijken.

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

natuurgeneeskundeoccult