Vrouw geen mannenkleed

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee Meeuse. Uw antwoord op een vraag las ik met grote verbazing. De vraag was waarom een vrouw geen broek mocht dragen. Uw antwoord daarop was dat er in de bijbel staat, in Deuteronomium 22 vers 5, dat de man geen kleed van een vrouw draagt en dat het niet andersom staat. Ik ben dat op gaan zoeken en er staat in: Het kleed eens mans zal niet zijn aan ene vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken. Er staat hier toch duidelijk dat de vrouw geen mannenkleed aan mag. In afwachting van uw antwoord.

Antwoord

Het kleed van een man: het woord wat door 'kleed' vertaald is, betekent: allerlei huisraad, gereedschap, vaten, kleding, werktuig, roerend goed (kanttek op Lev 15:4). Van de meer dan 300 keer dat dit woord in de bijbel voorkomt, is het alleen hier met kleed vertaald! We moeten dus oppassen het direct te laten slaan op een lange broek. In dezelfde tekst is wel duidelijk sprake van de kleding van een vrouw. Het gaat erom dat een man zich als man kleedt en een vrouw zich als vrouw kleedt.

De vraagstelster was blijkbaar niet in de gelegenheid om dit na te lezen in de uitleg van dr. Seldenrijk. Toch maar eens doen!! Verder is er in deze vragerubriek al diverse keren over dit onderwerp geschreven, zodat ik maar niet in herhaling zal vallen. Een goede regel met het oog op kleding e.d. is: “maar doet aan de Heere Jezus Christus en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden” (Rom 13:14). En lees verder Romeinen 14 er maar op na.

Ds W. C. Meeuse

Lees meer artikelen over:

rok-broek