Jongen gaat over onze grenzen

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

Wij, meiden uit een klas, willen graag wat kwijt. Een jongen uit onze klas zit vaak aan meiden (ook meiden uit onze klas). Het is een leuke jongen en het begon met nep-stoeien en een beetje klieren, enzo. Maar hij gaat steeds verder: raakt ons dan net even aan of aait over onze benen of ons aan te kijken op bepaalde plekken. Wij zijn zelfs een beetje bang van hem! We weten dat z'n ouders gescheiden zijn en z'n vader in de gevangenis zit en er erg veel problemen zijn. We hebben een keer in een groepje erover met onze mentor gepraat. Hij zegt dat dat geen aanranden o.i.d. is, maar die jongen gaat wel over onze grenzen! Wat moeten we doen? Die jongen heeft al geen gemakkelijk leven en naar wie moeten we dan toe als zelfs onze mentor (het is een oudere man) het niet gelooft? Bedankt! Meiden uit de 3e klas.

Antwoord

Beste vriendinnen,

Allereerst mijn complimenten voor de stappen die jullie gezet hebben! Goed dat je naar je mentor toegegaan bent en nu jullie daar niet een bevredigend antwoord gekregen hebben, is denk ik de stap naar Refoweb ook een goede. Met name het feit dat jullie ook met je klasgenoot meeleven vanwege zijn niet ideale gezinsomstandigheden, vind ik erg positief.

Jullie klasgenoot gaat, zo schrijven jullie, over jullie grenzen heen. Dat klopt, als ik zo jullie verhaal lees. Misschien hebben jullie al eens vaker gemerkt dat jongens en mannen daarin zwak zijn. Het lichaam van een vrouw of een meisje is vaak een valkuil voor een man. In de groei naar de volwassenheid moet iedere jongen, dus ook jullie klasgenoot leren om te gaan met zijn verlangens en gevoelens. Niemand kan en mag al zijn gevoelens uiten in daden. Daarom is het ook voor jullie klasgenoot goed als aan hem duidelijk gemaakt wordt dat dit gedrag niet kan.

Daarnaast is de situatie ook voor jullie vervelend. Het lichaam van een meisje, dus ook dat van jullie mag nooit een lustobject zijn. Probeer daar trouwens op te letten als je kleding kiest. Er is namelijk kleding genoeg te koop die voor mannen erg prikkelend is. Het is beter om zulke kleding niet te dragen. Uit ervaring weet ik dat er meisjes zijn die dit op school toch dragen.

Maar terug naar jullie vraag, voor jullie moet dit gedrag stoppen. Jullie zeggen zelfs een beetje bang van je klasgenoot te zijn. Daarom is het goed als er een volwassene is die jullie helpt. Jammer genoeg lijkt het erop dat jullie mentor het signaal van jullie niet heeft opgevangen. Daarom is het denk ik goed iemand anders op school te zoeken. De meeste scholen hebben vertrouwenspersonen die je kunnen helpen. Of je gaat naar een leraar of lerares die jullie erg mogen en laat dan eventueel dit antwoord lezen. Ik denk dat jullie en je klasgenoot dan zeker geholpen worden. Misschien is het ook goed om met je ouders hierover te spreken. Vanzelfsprekend hebben zij een belangrijke taak in de opvoeding, ook van de seksuele opvoeding.

Mocht het zo zijn dat je op een ander moment, als een van jullie alleen is, weer lastig gevallen wordt, dan is het zaak om duidelijk te zijn in wat jij wel en vooral NIET wil. In een ernstig geval kan je zelfs aangifte doen bij de politie.

Daarnaast is het goed om voor je klasgenoot te bidden. Alleen bij God kan hij en kunnen ook jullie en ik de echte geborgenheid en rust vinden.

Mochten jullie er behoefte aan hebben om nog meer dingen te vragen, kunnen jullie via Refoweb verder contact met mij opnemen.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen