Zwaarmoedig karakter of trauma

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

Als je in je verleden iets hebt meegemaakt hebt wat je erg geraakt hebt en als er dingen bij je thuis gebeuren die je erg vindt en die heel moeilijk bevatbaar zijn, kun je daardoor depressieve gevoelens krijgen? Of kun je het zo niet noemen en dat je het gewoon moet scharen onder het begrip 'karakter'?

Antwoord

Tja, dat kan allebei. (Je vraag vind ik wel heel erg open, hoor!) Iedereen gaat met de moeilijke dingen in het leven nu eenmaal anders om. Iemand die wat zwaarmoedig is ingesteld trekt zich de dingen wat zwaarder aan dan iemand die vooral de zonzijde van het leven ziet. En iemand die niet op uitersten zit wat zijn persoonlijkheid betreft kan op een gegeven moment toch wel zodanige klappen te verduren krijgen dat hij versombert. Het dus heel erg afhankelijk van de persoon en van de context van de situatie en de samenloop van omstandigheden.

Als je wilt dat er concreter ingegaan wordt op je vraag, moet je de vraag zelf iets beter concretiseren. Depressieve gevoelens die te wijten zijn aan de levenssituatie, ontstaan meestal als mensen denken dat de omstandigheden te zwaar zijn om er nog bovenuit te komen. Gebeurtenissen worden dan als zwaarder ervaren dan de draagkracht die iemand heeft. Situaties die uitzichtloos lijken te zijn. Maar ook dan moet ik er weer bij zeggen: waar de één denkt dat de situatie niet meer te hanteren is, ziet een ander wel en toch nog mogelijkheden om verder te komen. Of heeft het geduld om te wachten / uit te zien naar een nieuw perspectief of hoe dingen zich verder en ook anders kunnen ontwikkelen. Het is dus heel erg persoonsgebonden allemaal.

Ik hoop dat ik je met dit antwoord iets verder help. In elk geval hoop ik dat je je situatie niet als uitzichtloos inschat - als je al met deze vraag op je eigen leven duidt.

Drs. Els van Dijk

Tags in dit artikel:

depressiefkaraktertrauma