Een tekst krijgen

dr. J. Hoek / Geen reacties

Vraag

Ik hoor van veel mensen die Christus kennen dat ze door een bepaalde tekst bekeerd werden. Moet je altijd "een tekst krijgen"? Je leert Christus kennen door Woord en Geest. Wordt er onder "Woord" het krijgen van een tekst verstaan, of kun je de hele bijbel daaronder verstaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als antwoord op deze vraag zou ik graag willen verwijzen naar een uitspraak van een van de gebroeders Erskine (bekende predikers uit Schotland, ik weet alleen niet of het een uitspraak van Ralph of van zijn broer Ebenezer is geweest). Deze zegt: de Geest kan een tekst brengen bij ons hart en Hij kan ons hart brengen bij de tekst. De laatste weg is het meest veilig en vast.

Hij bedoelt daarmee dat de Heilige Geest op een bijzonder wijze een tekstwoord of een geestelijk lied ons te binnen kan brengen, zodat er kracht van uitgaat en we erdoor bemoedigd en getroost worden. Dit kan ook gebruikt worden in de weg van bekering.

Maar daarnaast en vooral is het de weg van de Geest om ons met heel ons hart te bepalen bij de tekst, dat wil zeggen het Woord van God zoals dat in de Bijbel tot ons komt en we het lezen bij persoonlijke bijbelstudie of horen onder de verkondiging van het evangelie.

We leren Christus kennen door Woord en Geest. Onder Woord wordt in dit verband niet een bepaald tekstwoord verstaan, maar het hele Woord van God, wat Calvijn genoemd heeft: het gewaad waarin Christus tot ons komt.

Het is zeker mooi en waardevol wanneer we "teksten krijgen", ook al mogen we er nooit een grond van zekerheid van maken. Veel rijker nog is dat ons het volle Woord gegeven is en dat de Geest dit indraagt in ons hart, zodat we eronder leren buigen en erop leren bouwen.

Ds. J. Hoek

dr. J. Hoek

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Chr. Hogeschool Ede

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid