Keizersnede op 06-06-2006

Ds. H. Liefting / Geen reacties

Vraag

Ik ben zwanger en uitgerekend op 12-06-2006. Ik weet nu al dat ik een geplande keizersnede krijg. Een geplande keizersnede wordt altijd in week 39 gedaan. De gynaecoloog die mij behandelt heeft zijn operatiedag op dinsdag. Dat betekent dat de keizersnede gedaan wordt op 06-06-2006. Op zich vind ik dit best een leuke datum, maar toch vraag ik me af of deze datum verstandig is met het oog op het getal 666, wat in Openb. 13 beschreven wordt. Kan ik de baby op deze datum geboren laten worden of is het verstandig om juist deze datum te vermijden en bijvoorbeeld te vragen of een andere gynaecoloog een dag later de keizersnede kan uitvoeren?

Antwoord

Je vraag doet me goed. Het betekent in ieder geval dat er nog mensen zijn die niet oppervlakkig alles maar laten gebeuren. Die kritisch zijn. En de dingen van het leven tegen het licht van de Bijbel houden. En waar die twee met elkaar strijdig zijn, daar tegenin gaan. Een houding die de Heere ook van ons vraagt.

Toch denk ik dat je in jouw geval té diep nadenkt. Zouden alle dagen niet door de Heere geschapen zijn? Zou 6 juni 2006 ook niet een dag van de Heere zijn? Was het jaar 666 niet een jaar onzes Heeren? Ja toch! Psalm 68 bezingt zo mooi: “Dag bij dag overlaadt Hij ons.” Bovendien zijn data nogal relatief. Moeten we onze jaartelling als leidraad nemen, of bijvoorbeeld de Joodse jaartelling? We weten in ieder geval zeker dat onze jaartelling niet klopt. Bij het terugrekenen naar het jaar nul is een fout gemaakt. Waar ik maar mee wil zeggen dat onze data heel relatief zijn.

Bovendien: hoe kom je aan 666? Je kunt met evenveel recht zeggen: 6606. Of 060606. Of 06062006. Zie je hoe kunstmatig jouw getal 666 is? Je kunt er van alles van maken. En tenslotte: bepaal niet teveel zelf die geboortestond. Zit er niet teveel zelf tussen. Laat dat maar aan de Heere over. Psalm 139 zingt zo mooi: “Ja, Gij, wiens wijsheid nimmer faalt, had mijn geboortestond bepaald.” Laat Hem ook maar de geboortestond bepalen van je kindje.

Ds. H. Liefting, Delft