Naar een osteopaat

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Kunt u mij wat meer vertellen over het werk van een osteopaat? En is het verantwoord om daar als christen naar toe te gaan?

Antwoord

Beste vriend(in),
Je vraag over osteopathie is aan de ene kant niet zo gemakkelijk te beantwoorden omdat ik niet weet waarom je die vraag stelt. Is dat omdat je een bepaalde ziekte of pijn hebt en heeft iemand je aangeraden om naar een osteopaat te gaan? Laat ik je dan eerst een advies geven: doe niets buiten je huisarts of een andere reguliere arts om. Osteopathie behoort namelijk tot de zogenoemde alternatieve geneeswijzen en daarbij zit nog wel eens (veel of weinig, dat kan ik niet beoordelen) kaf onder het koren. Als een reguliere arts je niet kan helpen zal hij je kunnen adviseren of in jouw geval osteopathie wenselijk is en je misschien wel een osteopaat kunnen noemen. Een goede osteopaat heeft een gedegen opleiding achter de rug en kan, zover ik kan beoordelen, iemand zeer zeker helpen.

Wat is osteopathie? Het is een Grieks woord: os of osteon betekent bot, en pathos betekent lijden. Osteopathie is dus een geneeswijze die met (pijn in of vergroeiingen van) de botten heeft te maken. In het algemeen (want er zijn verschillende stromingen in de osteopathie) gaat de osteopaat uit van een storing in de bloedvaten of het zenuwstelsel in de wervelkolom. Hij zal, als het een goede osteopaat is, door een uitvoerig lichamelijk onderzoek (hoe je lichaamshouding is, hoe je loopt e.d.), soms ook door röntgenonderzoek, een grondige diagnose stellen. Behandeling gebeurt door te proberen de storingen weg te nemen door je gewrichten in verschillende standen te bewegen, waarbij hij onder andere je armen en de benen in allerlei standen beweegt, en zo, soms ook samen met bepaalde drukprocessen, vastzittende gewrichten weer in beweging te krijgen. Soms kan daarbij een krakend geluid gehoord worden, waar in de volksmond (dat heb je vast wel eens gehoord) de naam ‘kraker’ vandaan komt. De behandeling kan ook gecombineerd worden met bepaalde voedingsvoorschriften of oefeningen om je houding te corrigeren, enz. Soms kan de osteopaat daarbij medicijnen voorschrijven, die in het algemeen homopathische medicijnen zullen zijn of natuurlijke geneesmiddelen. Osteopathie behoort namelijk bij de natuurgeneeskunde.

Osteopathie is dus niet in strijd met het christelijk geloof, aangenomen dat de osteopaat zich alleen bezig houdt met osteopathie. Soms houden natuurgenezers zich bezig met zaken waarvan je je beter kunt distantiëren, maar dat kan ook gelden van een reguliere arts. Wel onderstreep ik nog eens om geen dingen te doen buiten de reguliere (huis)arts om. We mogen de medische wetenschap, maar ook de osteopathie, zien als gaven die de Heere wil geven. Sterkte erbij. En als je bepaalde lichamelijke klachten hebt: van harte beterschap. Waarbij je middelen die God geeft niet hoeft uit te sluiten.

Ds. H. Veldhuizen

Lees meer artikelen over:

natuurgeneeskunde