Magnetisme

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Sinds kort ben ik me aan het verdiepen in magnetisme en o.a. genezen door handen boven iemand te houden (handoplegging). Wat ik me nu afvraag is of er werkelijk magnetische velden bestaan in een mens. Kun je als christen daar een verantwoord gebruik van maken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Je hebt twee interessante vragen gesteld, die je kennelijk zelf ook interessant vindt, anders had je er geen vragen over gehad en zou je je niet in het onderwerp magnetisme verdiept hebben. Zijn er magnetische velden in een mens, en zo ja, kun je als christen daar een verantwoord gebruik van maken? Dat laatste is natuurlijk erg belangrijk. Ik maak uit je vraag op dat, als er magnetische velden in een mens zijn maar je kunt daar als christen géén verantwoord gebruik van maken, dat je dat dan ook niet zult doen.

Nu weet ik niet of je interesse en je vraag een bepaalde aanleiding heeft, bijvoorbeeld een zieke in de familie of kennissenkring, die bij een magnetiseur is geweest of iets dergelijks. Ik ga er maar gewoon van uit dat het je interesse is.Heel goed om je erin te verdiepen en daarbij de bijbelse lijn vast te houden. Ik zal proberen naar mijn vermogen een antwoord te geven waar je hopelijk wat aan hebt.

Magnetisme valt onder de zogenaamde alternatieve geneeswijzen en daar zitten verschillende kanten aan. Het is duidelijk, dat, als iets gepaard gaat met bijvoorbeeld contact met geesten (al of niet van doden) dat niet de lijn van de Bijbel is en jij en ik dat afwijzen. Maar dat geldt niet alle alternatieve geneeswijzen. Er zijn namelijk bepaalde gaven en krachten in de schepping die we (nog?) niet kunnen verklaren, maar die er wel zijn. In het dierenrijk bijvoorbeeld. Onlangs hoorde ik dat gierzwaluwen in het voorjaar soms 'even' heen en weer naar Parijs (zelfs Madrid werd genoemd) vliegen omdat daar veel larfjes voor hun jongen zijn en dat ze na twee dagen weer terug zijn. Wie heeft ze dat verteld? En hoe weten ze de weg? Een kameel ruikt van zeer grote afstand water terwijl er geen enkele molecuul in de lucht zit die hem daarbij zou kunnen helpen. En ook in de 'mensenwereld. Wie zou honderd jaar geleden hebben geloofd dat we in onze huiskamers (in kleuren!) kunnen zien wat er op hetzelfde moment aan de andere kant van de wereld gebeurt? En zo zou ik nog wel even kunnen doorgaan.

Nu zijn er, grofweg gezegd, binnen het protestantisme twee lijnen: 1. Afwijzend! Pas op voor bijzondere krachten en gaven die je niet kunt verklaren. Dat is occult. En men wijst dan o.a. naar Deuteronomium 18:9v. Met name veel Evangelischen zitten op die lijn. 2. Er zijn gaven en krachten in de schepping die God erin gelegd heeft, waarvan we gebruik mogen maken. Op die lijn zitten o.a. veel (Vrijgemaakt) Gereformeerden (Abr. Kuiper, K.Schilder, prof..J.Douma). Ook de bekende oudvader Voetius (begin 17e eeuw) zei dat al (magia bona, goede gaven, die we niet kunnen verklaren, maar die God in de schepping legde). Ik zelf zit op deze tweede lijn waarbij ik voor ogen probeer te houden dat gauw grenzen overschreden kunnen worden.

Magnetische velden in een mens, zo die er zijn, zouden onder dit laatste kunnen vallen. Zijn die er werkelijk? Dat is je vraag. Ik zeg je eerlijk: ik weet het niet, maar ik ben geneigd om te zeggen: nee! Of: misschien zijn ze er wel, maar wat kunnen we er mee? Kan ik bijvoorbeeld als ik heel sterke magnetische velden in mijn handen heb, de magnetische velden van een ander beïnvloeden en zo iemand genezen? Ik vind dat griezelig, want het gaat om iemands gezondheid, waar zorgvuldig mee moet worden omgegaan.

Ik heb een aantal overwegingen:

-Magnetiseurs kunnen (soms? vaak?) de pijn wegnemen. Is de kwaal dan ook weg? Gevaarlijk als
dat niet zo is, terwijl men dat wel denkt.

-Veel magnetiseurs 'nemen' de pijn als het ware 'over' en slaan die vervolgens af. Vaak kunnen ze maar enkele van zulke behandelingen per dag doen omdat ze er erg moe van worden. Werken de gaven in de schepping ô: dat je iemands pijn overneemt en afslaat?

-Veel ziektes zijn psycho-somatisch (hoofd-, rug-, maagpijn, darmstoornissen). Gaat het niet veel meer om de oorzaak daarvan weg te nemen? Heeft de hulp van een magnetiseur dan niet hetzelfde effect als wanneer een dokter een onschuldig middeltje voorschrijft, waarin de patiënt gelooft en de klachten (deels) verdwijnen?

-Magnetiseurs zijn mensen van wie vaak een rustgevende invloed uitgaat. Dat kan ervaren worden als weldadig, waardoor genezing/vermindering van pijn intreedt. Vergelijk moeder die over Jantjes knie, als Jantje gevallen is, strijkt, en Jantjes pijn is weg. Geldt voor een christen echter niet dat de rust vooral elders is te zoeken, bij Jezus, Die gezegd heeft: Komt herwaarts (hierheen) tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven? (Mathh.11:28).

-Mensen met ziektes die een 'nerveuze achtergrond' hebben (weer: maag, hoofd, rug, chronische moeheid) komen nog wel eens bij een magnetiseur. Niet mensen met snijwonden, beenbreuken, suikerziekte, kanker enz. En juist deze, eerstgenoemde, ziekten moeten ons bij de Heere brengen.

Ik neig er toe dat magnetisme meer het geloof in de magnetiseur is dan een verantwoorde alternatieve geneeswijze. Daarin wordt ik bevestigd door veel huisartsen, die best open staan voor alternatieve geneeswijzen, maar weinig of geen vertrouwen hebben in magnetisme.

Jij bent je erin aan het verdiepen. Misschien kun je daar mijn overwegingen een beetje bij meenemen. Zijn er magnetische velden in een mens, dan geldt voor mij wat ik hierboven schreef: onverantwoord magnetisme kan gevaarlijk zijn omdat het gaat om iemands gezondheid. Wel geldt: alles wat God in de schepping heeft gelegd doet ons des te meer Zijn grootheid belijden. En onze verantwoordelijkheid hoe we daarmee omgaan.

Ik hoop dat je met mijn antwoord wat kunt. Sterkte in ieder geval bij je onderzoek. Je zult, zoveel maak ik uit je mail wel op, niet-bijbelse gedachten, als je daar op stuit, afwijzen.

Ds. H. Veldhuizen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Wapenveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Emeritus

Tags in dit artikel:

natuurgeneeskundeoccult