Moeilijk om te concentreren tijdens preek

Ds. L.W.Ch. Ruijgrok / Geen reacties

09-08-2003, 00:00

Vraag

Ik vind het moeilijk om mezelf te concentreren tijdens de preek. Vaak heb ik heel veel last van slaap, hoewel ik echt niet zo heel erg laat naar bed ga op zaterdagavond. Ik weet dat ik mee zou kunnen schrijven met de preek, maar tijdens een leesdienst valt er zo weinig te schrijven. Ik bid elke kerkdienst of God mij wil helpen te luisteren, maar het lijkt vaak alsof dit gebed niet verhoord wordt. Soms heb ik last van gedachten waarvan ik weet dat ze van de duivel komen, maar waarvan ik me niet kan onttrekken en daardoor kan ik dus ook niet luisteren. Ik weet niet wat ik hieraan zou moeten doen. Kunt u mij advies geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Denk niet dat er één kerkganger is die tijdens een dienst niet geplaagd wordt door verkeerde gedachten. Luther heeft zelfs eens de uitspraak gedaan: "Ik kan niet  één keer het Onze Vader bidden of mijn gedachten worden afgeleid". De oorzaak? Ten diepste onze afval van God "waar onze natuur alzo verdorven is geworden dat wij gans onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad" (zondag 3 Heid. Cat). Dus: ook onbekwaam, lusteloos en onwillig om te horen naar Gods stem.

Wat we met het oog daarop nodig hebben? Zondag 3 vervolgt: Wedergeboorte! De vernieuwing van ons hart, ons verstand, onze wil, ons gevoel etc. door de Heilige Geest. En dan komen we toch weer bij wat je zelf als eerste noemt: het gebed! Wie opent ons oor? Wie verlicht ons verstand? Wie vernieuwt ons hart? Zodat we net als Lydia acht gaan geven op hetgeen ons van Godswege wordt verkondigd? Dat is de Heere alleen. Christus Die door Woord en Geest Zijn gemeente vergadert. Hij roept het je ook met het oog op deze dingen toe: "Opent uwe mond/eist van Mij vrijmoedig!"

Bedenk voorts dat satan de trouwste kerkganger is en dat hij altijd bezig is om het zaad van het Woord weg te pikken. Om datgene wat ons van Godswege verkondigd wordt van de nodige vraagtekens te voorzien, zoals hij reeds in het paradijs deed. En hij is nog niets veranderd. En toch: Eén is sterker dan hij. Dat ben je niet zelf, hoezeer je je ook inspant maar dat is wel de levende God en de levende Christus en de levende Geest. En daarom: "Uit de diepten roep ik tot U, o HEERE!"

Ten slotte raad ik je aan om toch te schrijven. Ook tijdens een leesdienst. Het dwingt je tot concentratie. Het geeft je gelegenheid om later nog eens dingen terug te lezen. Of -als je bepaalde dingen niet begrijpt- deze
thuis eens verder uit te zoeken. Niet ik, maar de HEERE zelf spoort je ertoe aan: "Zoekt Mij en leeft".

Van harte Zijn genade, Geest en zegen toegebeden.

Ds. L. W. Ch. Ruijgrok

Ds. L.W.Ch. Ruijgrok

  • Geboortedatum:
    16-12-1955
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Waarder/Driebruggen
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

kerkdienstpreek
Geen reacties

Terug in de tijd

Aan een dominee. Veel mensen bezoeken dierentuinen, ook heel veel christelijke mensen. Eigenlijk vraag ik mij al lange tijd af of je als christen eigenlijk wel naar een dierentuin mag gaan. Het is toc...
34 reacties
09-08-2019
In de Gereformeerde Gemeente waar ik kerk wordt eens in de drie maanden avondmaal gehouden. Ik merk dat ik de sfeer omtrent deze diensten niet als prettig ervaar. Allereerst blijft 98 procent van de k...
Geen reacties
09-08-2022
Een Ichthusvis (symbool) zie je zo af en toe op auto's. Voorzover ik weet komt dit voornamelijk voor bij christenen die niet uit onze reformatorische gezinte komen. Is hier een reden voor (te hard rij...
5 reacties
09-08-2014
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering