Jenny Goeree over joden en homoseksuelen

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de bekende uitspraken van Jenny Goeree over joden en homoseksuelen. Ze zou gezegd hebben dat de Joden de holocaust over zich hebben uitgeroepen en ze zou beweerd hebben dat homoseksuelen gelijk staan aan criminelen. De EO en de Christenunie zouden achter haar staan. Heeft zij vanuit bijbels perspectief gezien gelijk, of is het allemaal onzin wat ze beweert?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

De letterlijke tekst van Jenny Goeree heb ik niet bij de hand en dus ook niet het verband waarin dergelijke uitspraken gedaan zijn. Ik ga er even van uit dat jij het naar de essentie correct hebt weergegeven.

Eigenlijk zijn het twee vragen en een opmerking. Ik begin bij de laatste. Naar mijn vaste overtuiging hebben zowel de EO als de Christenunie dergelijke uitspraken nooit gedaan of ondersteund. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat zij terecht deze organisaties voor haar standpunten zou kunnen claimen.

Moeten we vanuit bijbels perspectief zeggen dat de Joden de holocaust/de Tweede Wereldoorlog over zich hebben uitgeroepen? NEE! Geen enkele Jood heeft een dergelijke ramp over zich uitgeroepen. Ook de Joden als volk hebben dat niet gedaan. Ik kan wel vermoeden waarop zij deze uitspraak gebaseerd heeft. Zij heeft natuurlijk gedacht aan de zogenaamde 'bloedtekst' in Matt.27:25  "En al het volk antwoordende zei: Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen."

Het woordje "kome" staat in de Statenvertaling schuin gedrukt als teken dat dit woord in het Grieks er niet staat. De betekenis van deze tekst is, kort gezegd, dat het volk (dit is slechts een deel van het hele Joodse volk) de verantwoordelijkheid neemt voor de kruisdood van Jezus. Om deze tekst goed te begrijpen, moet je maar eens lezen in Jozua 1:19. Het volk dat voor Pilatus stond nam dus de verantwoordelijkheid op zich, terwijl Pilatus zijn handen in 'onschuld' waste.

Is het dan toch niet zo dat het Joodse volk op grond hiervan allerlei leed te verwachten heeft? Enkele vragen en opmerkingen hiernaast: Zou de Heere het hele volk straffen voor datgene wat een deel van het volk gezegd heeft? Als de Heere straft, doet Hij niet naar onze zonden en vergeldt ons niet naar onze ongerechtigheden (Psalm 103: 10). Wat zouden wij verdienen als de Heere met ons de straf zou geven, die wij verdienen? Wat betekent het, dat de Heere Jezus aan het kruis gebeden heeft: "Vader vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen"? Petrus heeft in de preek op Pinksteren tegen de voor hem staande Joodse mannen gezegd: U komt de belofte (!) toe en uw kinderen... Hand. 2:39 ?

Ik beschouw het als duidelijk antisemitisch, wanneer men Matt. 27:25 gebruikt om daarmee het leed wat mensen ten onrechte de Joden heeft aangedaan, als bijbels gelegitimeerd te beschouwen. Zowel Hitler als al de anderen in de wereld- en kerkgeschiedenis die de Joden hebben verguisd, vervolgd, vermoord, waren onbijbels bezig!

Laten wij bidden dat de Heere het bloed van de Heere Jezus verzoenend en reddend laat komen over het Joodse volk. Gelukkig zijn er al Joden die de Messias belijden en dit in een persoonlijk geloof mogen weten!

Homoseksuelen... criminelen? Waarop zou dit gebaseerd moeten zijn? Toch niet op een overtuiging dat een homoseksueel de Nederlandse wet overtreden zou hebben? Of bedoelt Jenny Goeree te zeggen dat God homoseksualiteit afkeurt en dat God ook criminaliteit afkeurt? Het laatste zal ieder beamen, het eerste moet nader uitgelegd worden. De Bijbel wijst duidelijk homoseksuele handelingen af (een brede behandeling van teksten laat ik achterwege). Maar de Bijbel wijst nooit een persoon af, die tegen zijn of haar homoseksuele gevoelens strijdt!

Dit mag tot troost zijn voor ieder die verlangt om dicht bij de Heere te leven, al zijn er gevoelens die hij of zij niet aan kan en mag toegeven. Wanneer iemand in homoseksuele zonden leeft, dan is hij of zij een zondaar, maar mogen we hem of haar dan gelijk stellen aan een crimineel? Is iemand die vloekt een crimineel? Is iemand die de rustdag niet wijdt aan God daarmee een crimineel? NEE. We moeten altijd proberen om in onze woorden bijbels te zijn!

Ds. A. Jonker, Baarn

Ds. A. Jonker

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten