Plotseling ineens bekeerd

ir. Raymond H. Warnaar / 1 reactie

Vraag

Ik ben heel plotseling ineens bekeerd. Ik weet niet wat ik mee maak. Het is zo bijzonder en apart, want ik ken dit alles niet. Mijn vriend is onchristelijk en dit is moeilijk voor me. Ik wil er achter komen hoe ik nu verder moet met God. Ik vind het moeilijk. Het is een ontzettend sterk gevoel. Soms te sterk om aan te kunnen voor mezelf. Ik denk dat God een plan heeft met me en ik ben daar blij om, maar ik moet weten hoe ik er mee om moet gaan. Kunt u mij advies geven? Mijn ouders zijn gelukkig wel christelijk en hebben mij ook zo opgevoed. Helaas woon ik nu op mezelf sinds een half jaar en sta ik er ondanks mijn vriend (voor mijn gevoel) alleen voor. Wat te doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dank je wel voor je vraag. Mooi om te lezen dat er een verandering in je leven heeft plaatsgevonden! Waarbij je eerlijk aangeeft dat je het niet allemaal begrijpt, maar het wel bijzonder en apart vindt en daarbij een ontzettend sterk gevoel ervaart. Maar hoe moet je nu omgaan met het verblijdende idee dat God een plan voor je heeft? Dat is jouw vraag. Een mooie vraag!

Daarom is het goed om te beseffen hoe groot en goed God is! Dat Hij voor mensen zoals jij en ik plannen maakt. Het grootste plan was dat Hij Zijn Zoon Jezus naar deze wereld stuurde om in de plaats van weggelopen, domme, egoïstische en verkeerde mensen te lijden en te sterven. Zodat zij (wij) weer in een goede relatie met God kunnen komen. Dat is het hoofdplan! Het houdt in dat we weer met God gaan leven, wandelen en praten zoals het door God bedoeld is. Zodat we van Hem genieten, op Hem lijken en goed en groot over Hem praten. Zoals een jongetje van zes trots is op zijn sterke vader die alles kan... Omdat we Hem liefhebben en Zijn liefde en nabijheid ervaren. Nogmaals, dit is het hoofdplan van God. En daar zijn alle andere persoonlijke plannen van afgeleid.

De enige manier om God’s persoonlijke plan met jouw leven te weten te komen, is door elke dag dicht bij Hem te leven. Door de woorden uit de Bijbel elke dag te lezen. Door over die woorden na te denken en door het gebed aan God te vragen wat deze woorden voor jou betekenen. Als je daar je dagen mee begint en er op stille momenten aan terugdenkt, dan zul je merken dat je eigenlijk in alle dagelijkse dingen (gedachten, gesprekken, vrije tijd, enz.) probeert om dicht bij de Heere te leven en op Hem te lijken. Zodat je naar de mensen om je heen liefde zult uitstralen die bij Jezus zelf vandaan komt. Dat is dus nog steeds een gevolg van het hoofdplan van God: het lijken op Hem in de gewone dagelijkse dingen.

Dan heb je ook de andere dingen, die minder dagelijks zijn, de grote dingen van het leven. Zoals: welke baan wil je, waar ga je wonen, met wie ga je door het leven, enzovoort. Ook hierin wil de Heere de weg wijzen en je optimaal gebruiken om iets van Hem aan anderen door te geven. Daar gebruikt Hij je gewone gaven en interessen voor. En door de woorden uit de Bijbel, maar ook door de omstandigheden van elke dag, wil en zal Hij jou daar duidelijkheid in geven. Daar hoef je niet krampachtig naar op zoek te gaan. Want dan kan jouw gevoel en kunnen jouw eigen ideeën makkelijk de overhand krijgen. Laat het gewoon aan de Heere over! Hij zal iedereen die ernaar verlangt om Hem te dienen, de weg wijzen! Mooi he?

Ik wens je daar veel ontspanning, verwondering en zegen bij!

Hartelijke groet,
R. H. Warnaar

ir. Raymond H. Warnaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    ICF (zendingsgemeente CGK)
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Directeur NET Foundation (wereldwijd voorgangers toerusten), toeruster/spreker, voormalig evangelist in Latijns-Amerika en ouderling ICF Apeldoorn.

Tags in dit artikel:

Gods leiding
1 reactie
MissTeaspoon
Gefeliciteerd, wat fijn! Zoek ook alsjeblieft andere christenen op! Ben je aan het studeren? Overweeg dan eens een christelijke studentenvereniging (bijvoorbeeld Ichthus, Netwerk of Navigators). Ben je aan het werk, zoek dan een kerk in je omgeving en sluit je aan bij een kring zodat je mensen persoonlijk leert kennen. De bijbel is er duidelijk over dat je als christen onderdeel bent van een lichaam. Als je alleen bent, ben je een los oog, een los hart of een los bot, dat is niks ;) Daarbij is het ook nog eens veel moeilijker volhouden alleen. Zeker als je een vriend hebt met wie je dit niet kan delen. Zorg voor structuur hierin. In het bijbellezen en bidden, zoals ir. Warnaar zei, maar ook ik het ontmoeten van andere christenen. Laat het niet aan het toeval of toevallige afspraken over. Veel zegen en een hartelijke groet van een zus.