Zwarte Piet racistisch

Redactie Refoweb / 9 reacties

Vraag

Is Zwarte Piet racistisch?

Antwoord

Dat is afhankelijk van de persoon die zich onder deze smink bevindt. Dat kan een linkse of rechtse racist zijn van welke huidskleur dan ook, iemand die een hekel heeft aan mensen met een andere tint huid of van een andere cultuur cq godsdienst. Om zekerheid te krijgen moet je dus even wachten tot Sinterklaas weer in het land is en zijn knechten persoonlijk aan de tand voelen.

Zie ook: 'Sinterklaas gediscrimineerd'

9 reacties
DeDwaler
Geniaal antwoord, Redactie Refoweb!
Lecram
Voor de duidelijkheid: godsdienst heeft niets met ras te maken.
Emeth
Wat een flauw antwoord van de redactie. Ik raad de vraagsteller aan zelf onderzoek te doen naar waar Sinterklaas en Zwarte Piet voor staan. Tip: onderzoek de Trans-atlantische slavernij en de rol van de Rooms-katholieke kerk hierin.
katlheen
@Emeth: En waar staan Sinterklaas en Zwarte Piet dan voor?
Lekkerbek
Ook ik vind het een flauw antwoord, als iemand zich niet zo goed weet uit te drukken hoef je er niet gelijk op deze manier op in te gaan zodat de vraagsteller voor gek gezet wordt.

Mijn 2 collega's die een donkere huidskleur hebben begrijpen niet waarom er zoveel tegenstanders van zwarte piet zijn. Ze vieren zelf sinterklaas met zwarte pieten omdat ze zelf ook met deze traditie zijn groot gebracht en er mooie herinneringen aan hebben overgehouden.
Ik vind het prima als mensen er een andere mening op na houden maar verknal geen kinderfeest, voer een discussie met volwassenen maar ga niet tijdens de intocht demonstreren.
Maar goed als zwarte piet hun enige probleem in t leven is dan hebben ze niets te klagen toch;-).
cees0102
We hebben als refo's niets met Sinterklaas en zijn knechten, dus kan er ontspannen beoordeeld worden hoe een onnozel feest al dan niet racistisch kan zijn.
ceciel72
Voor mij geen discussie wel een vraag ?
Waar kan ik sinterklaas en zwarte piet vinden in de bijbel??

Er heeft maar 1 goed Heilig Man geleefd
Er is er maar 1 de Eeuwig leeft.
Er is er 1 Die altijd geschenken geeft
Er is er maar 1 Die alles weet.
Hij rijdt niet op een vaal maar op een wit paard (openb.)
Deze Man is mij alles waard.
Hij is anders als sinterklaas
Die is gestorven helaas
Jezus kan wel het kwade vergeven
Als wij voor Hem leven
Geeft Hij het eeuwige zalige leven
Het leven duurt hier maar even
O mensen denk toch aan Hem
En luister naar Zijn stem
Lekkerbek
Ik kan ook geen vliegtuig vinden in de Bijbel, geen 2e kerstdag of 2e paasdag, geen restaurant etc.
Dat is geen maatstaf!
Als mensen idd zeggen dat sinterklaas en zwarte piet echt bestaan dan lieg je tegen de kinderen. Maar daar gaat de vraag toch niet over? Er zijn vast vragen in het dossier die daar over gaan, maar dat is nu niet de vraag.
bertje007
Ceciel, is dit gedicht nu om te janken of om te lachen?