Vertrouwenspersoon voor pas gescheiden vriend

Ds. H. Peet / Geen reacties

Vraag

Wij zijn gelukkig getrouwd, maar nu is mijn man me gaan wantrouwen omdat ik naastenliefde betoon aan een pas gescheiden vriend die veel bij ons komt/kwam. Na die scheiding komt hij nu vaak bij me praten, ook op momenten dat mijn man niet thuis is. Is dit van jullie kant goed te keuren en vanuit Gods Woord? Je moet je naaste toch liefhebben als jezelf?

Antwoord

Natuurlijk is het waar dat we onze naaste lief moeten hebben als onszelf. Het kan echter nooit de bedoeling zijn dat een dergelijk je naaste van dienst zijn, je eigen huwelijk onder spanning zet. Je eerste verantwoordelijkheid heb je tegenover je eigen man. Hem heb je trouw beloofd en met hem mag je gelukkig zijn. Wanneer je eigen man duidelijk aangeeft moeite te hebben met het feit dat die gescheiden vriend langs komt als hijzelf niet thuis is, dan moet je dat ernstig nemen. In het boek Hooglied wordt gewaarschuwd tegen kleine vossen die de wijngaard bederven. Die kleine vossen moeten gevangen worden (Hoogl. 2:15) Me dunkt dat de situatie die jij beschrijft wel eens zo'n kleine vos kan zijn.

Ik wil graag geloven dat er bij jou niks onzuivers achter zit. Misschien is dat bij die bewuste vriend ook wel zo. Het kan echter ook best zijn dat deze vriend (onbewust?) een stuk warmte van een vrouw zoekt die hij door de situatie waarin hij nu is terecht gekomen mist. Het is van deze vriend in ieder geval niet kies om langs te komen op momenten dat je eigen man niet thuis is. Hij zou dan niet binnen moeten willen komen. Hij moet toch uit eigen ervaring weten hoeveel pijn en verdriet huwelijksellende tot gevolg heeft. Hij zou de laatste moeten wezen die het huwelijk van een ander op welke wijze dan ook in gevaar wil brengen. Door zijn manier van doen wordt in ieder geval de schijn van het kwaad niet vermeden en dat is in hem te laken. Het kan natuurlijk ook best zijn dat hij op moment alleen maar een praatpaal zoekt, maar daaruit kan heel gemakkelijk iets groeien wat zeer ongewenst is. Ook al is de geest gewillig, het vlees blijft zwak. Onbedoeld kun je op de duur in een situatie belanden die je nooit gewild had en waarin de verzoekingen vele zijn. Het steeds weer bidden om niet in verzoeking te komen en verlost te worden van de boze betekent ook dat we zelf zoveel mogelijk uit de gevarenzone moeten blijven. En daar mag je een ander ook op wijzen als hij die toch betreedt.

Mijn advies in deze is dan ook: ontvang deze vriend nooit meer alleen. Luister in deze naar je man. Wees heel zuinig op je huwelijksgeluk. Laten contacten met die gescheiden vriend altijd een zaak zijn van jullie samen. Als die vriend dit niet wil respecteren, kun je weinig anders dan afstand van hem te nemen. Jullie zijn binnen de christelijke gemeente toch niet de enigen die hem naastenliefde kunnen bewijzen.... Dan zijn er toch ook anderen die hem op kunnen vangen!

Lees meer artikelen over:

vriendschap