Zonde van generatie op generatie

Ds. J.A. Mol / Geen reacties

Vraag

Kan het zijn dat een bepaalde zonde generatie op generatie kan volgen?

Antwoord

Beste vriend(in),

Vermoedelijk stel je de vraag niet zomaar, maar ligt hier een bepaalde geschiedenis achter. Vermoedelijk zie jij in een bepaalde familie een bepaalde zonde volgen van generatie op generatie. Je vraagt je af: kan dat eigenlijk wel? Niet voor niets zegt het spreekwoord: zo vader, zo zoon. Of: zo moeder, zo dochter. Natuurlijk gaat dit lang niet altijd op. Maar juist bij lastige karaktereigenschappen kan het nog wel eens opgemerkt worden: “Zie je wel, zo was zijn vader ook...”

Kan dat ook het geval zijn bij een bepaalde zonde? Ja, dat kan. Naast karaktereigenschappen moeten we de invloed van ouders op kinderen niet onderschatten. Welk voorbeeld ontvangen kinderen thuis? Dat hoeft niet alleen met zonde te maken te hebben, maar dat geldt in allerlei opzichten. Tegelijk moeten we zeggen: we kunnen de schuld van een bepaalde zonde niet terug wentelen op ons voorgeslacht. Wij blijven altijd persoonlijk aansprakelijk. Het Woord van God roept ons op te breken met de zonde en ons te bekeren tot Christus.

Met hartelijke groet,
Ds. J. A. Mol

Tags in dit artikel:

zonde