Ex is boos op God

Ds. K. van den Geest / Geen reacties

Vraag

Mijn man is drie dagen voor onze huwelijksreis thuisgekomen met de mededeling: “Ik wil scheiden.” ‘s Ochtends belde hij nog met “ik hou van je”, ‘s middags was het: “ik haat je en voel niks meer voor je en wil scheiden.” Dit is nu drie maanden geleden. Omdat ik het niet begreep en antwoorden wilde ben ik op zoek gegaan en wat bleek: hij is vreemdgegaan met meerdere vrouwen en gebruikte drugs. Ik wist dat niet, maar ondanks alles houd ik nog van hem en wil ik er graag uitkomen.

Ik heb veel steun aan onze kerk en de gesprekken met de dominee gehad in het begin. Echter, mijn ex wil niks meer met het geloof te maken hebben, hij is zelfs boos op God. We waren allebei ervan overtuigd dat God ons met een reden op elkaars pad heeft gebracht, mijn ex is daardoor ook tot geloof gekomen en we hebben in de kerk om Gods zegen over ons huwelijk gevraagd.

Echter, nu merk ik dat de waarom-vraag mij dwars zit en dat mijn geloof begint te wankelen. Ik bid iedere dag om een wonder (mij en mijn ex-man bij elkaar brengen) en ik bid om geloof en geduld, maar het lijkt wel alsof mijn gebed niet hoog komt. Mijn ex is vooral heel boos, boos op mij, boos op God en begrijpt ook niet waarom dit gebeurt. Ik heb precies dezelfde vragen, maar waar ik het wel eerst zocht bij het geloof, merk ik nu dat ik wankel, terwijl ik juist op God wil vertrouwen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn geloof weer sterk wordt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het gaat in dit verhaal om die laatste vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn geloof weer sterk wordt? En het antwoord zoek ik in de richting van wat je in het begin vertelt: “Ik heb veel steun aan onze kerk en de gesprekken met de dominee gehad.” Mijn vraag zou zijn: wat is de reden dat die steun er nu niet meer is (daar lijkt het tenminste op)?

Dit is uiteraard een zeer diepe crisis in je leven! Trouwen doe je op basis van ver-trouwen. Dat vertrouwen blijkt vervolgens geschonden. Hoe vind je elkaar dan weer terug? Daarvoor is ten minste nodig dat beiden dit willen. Maar er lijkt in deze korte schets van een zeer ingewikkelde situatie meer aan de hand. Kan het zijn dat jouw ex een diep trauma heeft? Wat heeft gemaakt dat hij vreemd ging en drugs ging gebruiken? Hij is blijkbaar via jou tot geloof gekomen, maar wat heeft gemaakt dat hij boos is geworden op God? Dat zijn vragen die ik niet kan beantwoorden, maar waar je wel als je verder wilt komen een antwoord op zult moeten vinden. Daarvoor is nodig dat je deskundige professionele hulp zoekt en vooral dat hij dat doet of dat je dat samen doet (als daar nog sprake van kan zijn).

Eerst iets met het oog op de situatie van je ex. Mijn discipline is theologie en nader: pastoraat. Vanuit die invalshoek vraag ik me af: hoe kan iemand die nog maar kort gelooft boos zijn op God. In een relatie, ook dus de geloofsrelatie, word je boos als je een ‘verleden’ of een geschiedenis met elkaar hebt. Wat is er dan in die korte tijd gebeurd dat hij teleurgesteld is in Gods zorg voor hem? Is dat omdat hij hoopte dat geloven betekent dat God je problemen oplost? Bijvoorbeeld dat verslavingen door te geloven ‘vanzelf’ ophouden? Maar dat is uiteraard niet het geval! Ja, God kan wonderen doen en doet wonderen. Maar ik geloof meer in de ‘middellijke’ weg: God schakelt jouw eigen verantwoordelijkheid niet uit maar in! Dus als er in iemands psyche trauma’s zijn of emotionele beschadiging, moet je heling en genezing daarvan ook zoeken bij de mensen die specialist zijn op dat gebied van de psyche. En ja, God kan je daarbij helpen: er is moed nodig om die stap te zetten. Je moet via die hulpverlener misschien opnieuw door traumatische ervaringen heen, zodat je ze kunt ‘verwerken’, d.w.z.: er anders mee leert omgaan (i.p.v. te vluchten in verslavend gedrag, hoe begrijpelijk ook). God geeft je de kracht om die moeilijke en zeer zware weg toch te gaan. Met zijn hulp ga je daar dan doorheen en als je je eenzaam voelt, weet je dat Hij toch bij je is, de Goede Herder die mee gaat door het dal van diepe duisternis (Psalm 23!).

Vervolgens dan iets over die hoofdvraag: hoe kun je zelf weer een sterk geloof krijgen? Allereerst door te erkennen dat deze crisis diepe twijfels en strijd in je hart teweegbrengt. Erkennen daarvan betekent dat je onder ogen ziet dat deze gevoelens er zijn. Ook jij ervaart dus teleurstelling in Gods zorg en leiding. Je was getrouwd onder aanroeping van Gods naam en hoopte en bad dat Hij met jullie mee zou gaan “for better and worse”. Nu is het na zo korte tijd stuk gelopen dat geeft intens verdriet, machteloosheid, woede, teleurstelling, twijfel. In de Bijbel merken we dat velen met zulke gevoelens geworsteld hebben. Neem de Psalmen, lees eens Psalmen als 11 en 13, 42 en 43 (om niet meer te noemen...). En je ziet, dat in Gods Woord deze menselijke vertwijfeling voluit serieus genomen wordt. Het wordt niet ontkend of weggeschoven, geloven is niet alleen maar positief, vrolijk en blij makend, nee, het is strijd, vallen, opstaan, bidden.

Pas dan, als je dit onder ogen ziet als een stuk werkelijkheid van dit gebroken en geschonden bestaan, kan er oog komen voor hoe Hij je ook weer wil en kan oprichten. Diezelfde Psalmen spreken ook van hoop, bemoediging, troost. Die woorden kunnen je hart nu misschien niet bereiken, omdat daar alleen maar pijn en verdriet is. Er is dan letterlijk geen ruimte in jezelf om dat licht te kunnen zien. Daarom is het ook zo belangrijk, dat je die gesprekken hervat, met je dominee! Hij weet van die strijd, als het goed is. Hij kan je ook helpen troost en bijstand van anderen in je gemeente te zoeken. Dit kun je gewoon niet alleen. Je geloof weer sterk maken? Dat kunnen we nooit alleen en zelf. Daarvoor moeten we in die kring zijn, waar Zijn Woord van troost en liefde klinkt en mensen leert om met diezelfde troost elkaar te bemoedigen.

Een laatste vraag: je ex is boos op God? Niet op zichzelf? Het kan wel eens zijn, dat hij ten diepste boos is op zichzelf. Dat hij in zijn hart zichzelf afkeurt en afwijst. En daarmee aanhaakt bij een stem eerder in zijn leven die hem wijsgemaakt heeft dat hij slecht is en niet deugt. Alleen liefde kan zijn hart dan genezen. En de bron van die liefde, dat is Jezus. Hij gaf zichzelf voor mensen die de fout ingingen. Geen mens is te slecht om door Hem gevonden en hersteld te worden! Dat is het evangelie, het Goede Nieuws: dat wij zondiger zijn dan we beseffen, en dat zijn genade groter is dan we kunnen geloven!

Ds. K. van den Geest

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Nederlandse Gereformeerde Kerken
  • Woon/standplaats:
    Deventer