Huichelachtig

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Ik heb het gevoel dat ik het recht niet heb om te bidden. Iedere keer als ik het probeer dan voelt het zó huichelachtig. Ik kijk zo af en toe een tv-serie, niets bijzonders, zonder vloeken e.d. maar ik heb het gevoel dat ik daar eerst mee moet stoppen voordat ik tot God kan naderen. Hoe kan ik ‘s avonds voor het slapen gaan bidden als ik tien minuten ervoor nog een serie zat te kijken. En stoppen met kijken vind ik moeilijk! Eigenlijk kan ik dat niet! Ik zie dat als een zonde en durf zo voor God niet te verschijnen en Hem al helemaal niks te vragen. Maar zonder bidden kan een mens geen leven met God hebben... Voor mijn gevoel zit ik vast!

Antwoord

Beste vrager,

Als u iets in de weg staat om te bidden dan dient dat uit de weg geruimd te worden. Jezus zegt: indien uw oog u ergert, trek het uit en werp het van u. Het is u beter maar één oog hebbende  tot het leven in te gaan, dan twee ogen hebbende, in het helse vuur geworpen te worden. (Matth. 18:9). Dat is heel radicaal.

Maar toch, als iets ons verhindert om te bidden, om met God te zijn, dan is het het beste om de oorzaak te onderzoeken. U hebt dat gedaan en gevoelt dat het een tv-progamma is. U schrijft zelf dat het geen verkeerd programma op zichzelf is, maar toch... Het kan zijn dat u zo vervuld bent van dat programma dat u als u wilt bidden er nog te vast aan zit.  Dan moet u wat aan de tijd doen waarop u kijkt of waarop u bidt. Er dient voldoende tijd tussen te zitten.

Als u nuchter de zaken beoordeelt en zet het programma dan naast het gebed. Wat kiest u dan?  Het bidden mag en kunt u gelukkig niet laten. Dan blijft het gebed over. Zelfs zou het kunnen zijn dat u de tv weg doet omdat u kiest voor het gebed en de verleiding voor u te groot is om bepaalde programma’s te zien.

De dichter zingt: wie heb ik nevens U omhoog, wat zou mijn hart,wat zou mijn oog op aarde nevens U toch lusten, niets is er waar ik in kan rusten. Laat los en u zult losgelaten worden.

Probeer het voorstel eens en doe het biddend. Want de Heere geeft u  een recht om te bidden. Maak er dan ook een genadig gebruik van. De Heere ziet naar u uit.

Ds. A. K. Wallet

Tags in dit artikel:

bidden