Konijntje dood

drs. A. Diepeveen- van der Marel / Geen reacties

Vraag

Toen mijn dochter 3 was is ons konijn dood gegaan. We hebben haar hier bij betrokken en ze heeft zelf het konijn in een doos gedaan. Hierna heeft ze een tekening gemaakt. Vervolgens heeft ze er niet veel meer over gesproken. Nu is mijn vrouw in verwachting en is ze 3 jaar ouder. En nu kan ze soms huilen omdat ze zegt het konijn te missen. Is dit een normaal gedrag van een kind op die leeftijd?

Antwoord

Beste ouders,

Voor kinderen van deze leeftijd is het door het verliezen van een huisdier ineens tastbaar geworden dat leven eindig is. Dat roept emoties op die het kind nog moeilijk kon doorgronden, maar die wel impact hebben. Goed dat jullie haar daar zo bij betrokken hebben en dit hebben begeleid. Zo zie je vaak dat er bij spanningsvolle/ingrijpende gebeurtenissen bij jonge kinderen door henzelf teruggegrepen wordt op die ervaren emotie. Ik kom dit vaak tegen en het is zeker normaal. Het konijntje van toen staat bijvoorbeeld voor het verlies, voor verdriet en voor weinig grip hebben op oorzaak- gevolg. Het kan zijn dat ze als zesjarige ook in het hier en nu weer te maken heeft met verlies of verdriet of iets anders. Je kunt benoemen dat ze verdrietig mag zijn over het konijntje, maar ook zomaar verdrietig kan zijn zonder dat ze weet waarom. Je kunt toevoegen dat er misschien wel dingen zijn waar ze ook nu verdrietig over is. Dit geeft ruimte tot gesprek. Misschien vindt ze het heel spannend een broertje of zusje te krijgen of zijn er dingen op school. Ga niet te veel vissen, dat is niet nodig. Vertrouw erop dat ze vanzelf komt wanneer ze de ruimte hiertoe ervaart en weet dat het oké is om verdrietig te zijn.

Met vriendelijke groet,
Anja Diepeveen

Lees meer artikelen over:

opvoeding