Bang voor de eenzaamheid

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Ik ben lange tijd getrouwd geweest maar werd opzij geschoven voor een ander. Ik heb nu al enkele jaren een relatie met een ander gescheiden iemand. Ik ben op leeftijd en heb verder geen familie in mijn omgeving. De laatste tijd knaagt mijn geweten me steeds vaker aan: mag ik op oudere leeftijd en ongetrouwd een seksuele relatie hebben? Ik denk erover een eind te maken aan de relatie maar ben zo bang voor de eenzaamheid.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je zit in een ingewikkeld verhaal van je leven. Ik denk dat die ingewikkeldheid voortkomt uit het ontbreken van een levende geloofsrelatie met de Heere Jezus Christus. Daardoor maak je jezelf enorm afhankelijk van mensen. Mag ik je aanraden om Psalm 146 eens open op je ‘levenstafel’ te leggen.

Vestig je hoop niet op mensen. Dat zakt en valt allemaal weg. Zalig zij die Jakobs God ter hulpe heeft. De naam Jakob wijst op een gebroken leven. God wil de God zijn van mensen met een gebroken leven. Dat lees je ook op een heel bijzondere manier van Gods Zoon -Hij openbaart ons de Vader- in Lukas 5 vers 27 en volgende. Hij vergelijkt zich daar met een dokter. Iedereen die ziek is heeft een dokter nodig. Een dokter verwijt je niet dat je ziek bent. Daar is hij dokter voor. Maar hij vertelt je wel hoe gevaarlijk en dodelijk de ziekte is. Hij geneest je. Daar mag en moet je wel ‘ja’ op zeggen.

Heel vaak zijn we helaas nog wel eens aan het minnen en plussen. Een sterk voorbeeld daarvan is: Johannes 4. De Samaritaanse vrouw. Al haar relaties hebben haar niets opgeleverd. Als een eenzame gaat ze in siëstatijd naar de put. Maar Jezus ontdekt haar aan de bron van de ellende en brengt haar tot belijden en leven. Ze komt weer terug in de samenleving.

Wat je nodig hebt is de Heere Jezus en Zijn gemeente. Dan ben je nooit alleen en wordt je eenzaamheid opgelost. Je wordt dan in een ‘huisgezin’ geplaatst. Mensen, die de genade van Christus nodig hebben.

Alleen als je als man en vrouw elkaar ziet in het licht van Christus en wat Hij met je leven bedoelt, zul je ook in een relatie kunnen komen, waarin je elkaar niet leeg zuigt, maar elkaar dient in een leven van geloof en geborgenheid. Een leven van liefde en heiligheid. Een relatie kan alleen een relatie zijn als die bedoeld is als een afspiegeling van Christus met Zijn gemeente. Het beeld van bruidegom en bruid. Weet je, dan heb je een basis in je leven. Dan staat je levenshuis op een Rots. Als je dat niet doet is het zandgrond. Misschien moeten wij wel zeggen: een moeras. Want als ik je goed versta voelt je leven momenteel als een moeras, waarin je dreigt weg te zinken.

Hartelijk hoop ik dat ik je op deze manier een beetje verder heb geholpen. De goede kant op laat kijken, want... Begin bij de Heere Jezus, anders kom je nooit bij Hem uit.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

Lees meer artikelen over:

echtscheiding