Ontwaak, gij die slaapt

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Het gaat over de tekst Efeze 5:14: “Daarom zegt Hij, ontwaak, gij die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten.” In deze tekst wordt gesproken over slapenden en doden. Ik zie daar een onderscheid in. Klopt het dat hier gesproken wordt over/tegen mensen die wedergeboren zijn, maar teruggevallen in de zonde en geestelijk slapen? En dat die mensen op moeten staan van tussenuit de geestelijk doden? Dus er is geen verschil meer te zien tussen deze mensen?

Antwoord

Zie voor het antwoord onderstaande url:

http://dsheikamp.refoweb.nl/1104537.htm

1 reactie
Sammie2016
Paulus schrijft goddelijke raad aan de Efeziërs (ook dit boek is door God geïnspireerd) om geen dode werken meer te verrichten maar werken van het licht en met Christus Jezus in het licht te wandelen.
Als je dode werken doet ben je dus geestelijk dood voor God maar als je Jezus volgt en werken van het licht doet (dat zijn werken die met de verheerlijking van Jahweh te maken hebben) dan leef je in de ogen van God.

Degene die als het ware in de duisternis van de nacht slaapt en dus dood is in zijn overtredingen en zonden, accepteert de hem gegeven terechtwijzing door te ontwaken, uit zijn geestelijk dode toestand op te staan en er een begin mee te maken Jezus Christus te volgen.
Doordat Christus hem met gunst en met waarheid verlicht, wordt hij een lichtdrager die het licht van Christus weerkaatst.

Efez 2:1 zegt dan ook over hen die God zijn gaan dienen ...
Bovendien heeft God jullie levend gemaakt, hoewel jullie dood waren door jullie overtredingen en zonden.