Handtastelijke man

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Sinds een paar maanden heb ik verkering met een lief meisje. Tussen ons gaat gelukkig alles erg goed. We zitten alleen met een probleem. Ik kan er niet goed tegen als anderen haar op een of andere manier aanraken. Zo is er op haar werk een man die wel eens zijn hand op haar schouder legt, enz. Dit doet hij overigens bij meerdere mensen. Ik kan zulke dingen heel slecht plaatsen. In principe geloof ik nog niet eens dat het slechte bedoelingen van die man zijn, maar ik vind gewoon dat het niet hoort.

Met mijn vriendin heb ik het er vaak over. Zelf vindt ze het ook niet fijn, maar ze is er wel aan gewend en hij doet het bij iedereen. Zij wil wel tegen hem zeggen dat wij dat niet fijn vinden, maar ik wil ook niemand kwetsen. Maar ik wil ook niet dat dit tussen mijn vriendin en mij in gaat staan. Kunt u mij raad geven? Is het normaal wat die man doet? Hoe moet ik met zulke dingen omgaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt een aantal vragen achter elkaar waarvan ik de laatste de belangrijkste vind, tenslotte moet jij leren omgaan met de dingen die op jouw levensweg komen. Daarom is het ook belangrijk om jezelf af te vragen: is dit mijn probleem? Is het van mijn vriendin of is dit iets van ons beiden?

Je schrijft: “Tussen ons gaat gelukkig alles erg goed, we zitten alleen met een probleem”. Gaat dan alles goed? Ik geloof van niet! Prima dat je er veel over praat met je vriendin, daar is de verkeringsperiode een uitstekende tijd voor: zo leer je elkaar kennen!

Waar gaat het nu om? Op haar werk is een ‘handtastelijke’ man. Zijn die aanrakingen bemoedigend bedoeld, redelijk onschuldig of lijkt het op ongewenste intimiteiten? Hoe kijken de collega’s die hetzelfde meemaken ertegenaan? Omdat je vriendin het jou verteld heeft (of heb je het gezien?) neem ik eerst maar eens aan dat het haar probleem is: de oplossing ligt dan in het praten met de man, alleen of samen met collega’s die de aanraking ook niet willen. Misschien is die man zich niet bewust dat hij vervelende gevoelens oproept en is het na een gesprek afgelopen. Zo niet, dan lijkt me een gesprek met een leidinggevende op z’n plaats. Als je vriendin dit ‘verpakt’ in een ik-boodschap (ik vind het vervelend dat... ) kwetst zij niemand maar komt ze op een goede manier voor zichzelf op!

Is daarmee ook jouw probleem van de baan? Ik denk het niet! Het is niet zo belangrijk of het normaal is wat die man doet of laat, als wel hoe jij er tegen aan kijkt! Wees eerlijk tegenover jezelf: spelen gevoelens van bezitterigheid of jaloezie een rol (zij is van mij en daar blijft een ander af)? Zo ja, dan stáát het al tussen jullie! (zou deze aanraking uit de wereld zijn, dan komt er snel iets anders voor in de plaats!). En heb je beiden een probleem! Daarom moet jij eerst met jezelf aan de slag: dat doe je gelukkig al door deze vraag in te sturen! Dus: wees eerlijk tegen jezelf, benoem je gevoelens tegenover je vriendin. Als jullie op een eerlijke manier van elkaar houden (ik twijfel daar niet aan!) dan is de ‘relatiebalans’ in evenwicht. Geven en ontvangen komen beide voor en zo hoef je elkaar niet te kwetsen. Beschouw je echter jouw vriendin als jouw ‘bezit’, dan neem jij (ik zeg niet eens meer óntvangen) en dat zal haar zeker kwetsen!

Nog even terug naar de ‘beste’ man: wanneer hij echt dingen doet die strafbaar zijn, dan moeten jullie naar de politie... maar dat is hier niet het geval, toch?

Kun je met mijn antwoord uit de voeten? Laat maar horen! Ik wens jullie een fijne verkeringstijd toe.

Hartelijke groeten, Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.