Gods kinderen met Alzheimer

Ds. A. van Vuuren / 2 reacties

Vraag

Met veel pijn en verdriet stel ik deze vraag. Een aantal jaren geleden is de diagnose Alzheimer waargenomen bij mijn vader. Op dit moment gaat het hard achteruit met hem. Hem bezoeken doet mijn zeer en heb er weken last van. Mijn vraag is hoe God omgaat met Zijn kinderen die deze ziekte krijgen.

Antwoord

Begrijpelijk dat u uw vraag met veel pijn en verdriet stelt. Het is heel hard als je eigen vader zo ziet. De gevolgen zijn ook pijnlijk. Een verdrietige en moeilijke periode voor jullie als naaste familie.

Je vertelt niet of er nog sprake is van een zekere herkenning. Of dat er zich karakterverandering voor doen. Of vader nog iets van de psalmen herkent en kan meezingen. In ieder geval zal er de komende tijd van jullie veel geduld en wijsheid vergen om op een goede wijze met hem om te gaan.

Maar je vraag is hoe de Heere met zijn kinderen omgaat die deze ziekte krijgen. Mijn antwoord zou direct zijn: Als een Vader, die in Vaderlijke zorg en liefde naar hem omziet. Je licht je vraag verder niet toe. In ieder geval leeft bij jou de overtuiging dat je Vader door genade een kind van God is geworden. Zit er achter de vraag de gedachte: Als vader niet meer geestelijk reageert of zelfs dingen gaat doen of zeggen die met het kindschap van God in strijd zijn, beschouwt de Heere hem dan nog als Zijn kind. Het antwoord moet zijn: Jazeker, de Heere laat niet varen het werk dat zijn hand begon. Denk dus aan het begin van elke kerkdienst bij het votum ook maar aan uw vader. Eens een kind van God altijd een kind van God!

Wat  de geestelijke kijk op hem betreft, moet je maar voor ogen houden hoe hij was voordat hij deze ziekte kreeg.

Ds. A. van Vuuren

Tags in dit artikel:

dementieziekte
2 reacties
Johangroen
mooi antwoord van de dominee, ik denk dat er veel kinderen met ouders die alzheimer hebben met deze vragen zitten, de HEERE laat Zijn kinderen nooit in de steek ook niet als zij door deze aandoening soms vreselijke dingen zeggen of doen, ik kende een ouderling die bij mijn oma in het verpleeghuis zat en die ik kende als een oprecht Christen die heel dicht bij God leefde, maar toen hij alzheimer kreeg vloekte en tierde hij de hele dag in de huiskamer van het verpleeghuis, maar op sommige momenten deed hij een gebed en hoorde je hoe Gods Geest aanwezig was, dit was erg bemoedigend. ook al laat je vader het niet merken, zijn Vader in de hemel weet het en zal Zijn kind nooit meer laten vallen.
Sammie2016
Jahweh is dicht bij de zieken ...
Psalmen zeggen duidelijk ..
Jahweh is nabij de gebrokenen van hart;
En de verbrijzelden van geest redt hij.

Hij geneest de gebrokenen van hart,
En verbindt hun pijnlijke plekken.