Behoefte aan knuffel(en)

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 25 jaar en single (als enige in familie en vrienden kring), waar ik erg veel moeite mee heb. Ik heb heel veel behoefte aan een knuffel/lichamelijk contact. Ik vind het heel erg moeilijk hier mee om te gaan. Soms is het verlangen zo sterk, dat ik het echt niet meer weet. In bed heb ik een knuffel om iets tegen me aan te voelen. Ook vind ik het vaak fijn om onder de dekens te kunnen kruipen, die geven nog wat warmte. Thuis werd er nooit geknuffeld o.i.d. (voelde me ook niet gewenst). Ik heb ook niemand aan wie ik het durf te vragen en/of waar ik me veilig genoeg bij voel. Hebben jullie tips om hier mee om te gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is altijd goed om eigen behoeften onder ogen te zien. Dat is precies wat u doet. Ook een eigen oplossing heeft u: warm onder de dekens, knuffel mee naar bed. Maar éigenlijk wilt u iets anders, namelijk vriendschap, cq. liefde. Tja, dat laat zich niet commanderen.

Heeft u vrienden/vriendinnen? Staat u open voor een relatie? Of blijft u ‘hangen’ in het gevoel van ‘niet gewenst zijn’? Naar mijn idee is het goed om u te realiseren dat uw ‘wens’ dieper gaat dan “lichamelijk contact.” Denk er over na en schrijf dan nog eens. Ook graag over uw thuissituatie, want wat betekent het dat u zich ‘niet gewenst’ voelde? Kunt u een of meer oorzaken noemen, zodat ik misschien wat meer gericht een antwoord kan formuleren?

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

knuffelen
3 reacties
Catherine
Google eens naar het begrip: huidhonger. Elk mens heeft behoefte aan huidcontact. Veel (alleenstaande) mensen worden alleen professioneel aangeraakt, maar je hebt op zn tijd een knuffel of arm om je heen nodig. Is het een idee om een katje aan te schaffen? Ik heb er eentje die altijd bij je wil zitten en liggen en de hele dag wel wil knuffelen. De asiels zitten vol!
En probeer zelf het initiatief te nemen tot het geven van een knuffel, als dit gepast en gewenst is. Soms durven mensen het gewoon niet.
AHHK76
Ik heb het moeten leren... maar doe het nu toch vriendinnen knuffels geven of om een hug vragen en ik moet zeggen... het is fijn en het werkt... Ik hoop dat je dit ook gaat vinden en durven!
Niagara
Wat in sommige gevallen ook kan helpen is een huisdier. Dit is geen vervanging voor menselijk contact maar voor lijfelijk, non-seksueel contact kan een dier knuffelen erg prettig zijn, en vervullender dan een pluchen knuffel. Het dier heeft namelijk wel een karakter, is een levend wezen dat reageert op het contact. Je kunt zien dat de hond blij is je te zien als je thuiskomt, dat hij z’n ogen samenknijpt in genot of er een even lekker voor gaat liggen als je hem op een lekker plekje kriebelt, je hoort een kat spinnen en voelt hem kopjes geven. Die reacties geven jou als mens wel het gevoel van acceptatie, van gewenst zijn, ontspanning, plezier, troost als je verdrietig bent. Ze kunnen niet helpen met een oplossing vinden zoals mensen doen, maar wel fysieke nabijheid en afleiding bieden.