Invloed van medicijngebruik op geloofsleven

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Is het mogelijk dat het spreken van God tot het verleden behoort door medicijngebruik, zoals antidepressiva? In het verleden had ik dit wel, maar door deze medicatie is het zo goed als weg. Kan zo’n medicijn je geestelijke ervaringen in de weg staan?

Antwoord

2 reacties
Predew
Het medicijngebruik is een ontwikkeling dat door de mens is uitgevonden, lijkt mij. Maar alle ontwikkelingen die uitgevonden worden gebeurt allemaal binnen de grenzen van God!

Echter vraag ik mij af of er een gevaar bestaat dat God vervangen word door de medicijn?
Bidden tot God en vragen om genezing is altijd iets wat noodzakelijk is om te doen. Maar zo een "wondermiddel" is iets tastbaar, je hebt het binnen handbereik en als het goed aanslaat werkt het.
Voor mijn gevoel doen we beroep op 2 dingen, de ene is God de ander is het medicijngebruik.

Waar vertrouwt u het meeste op? We kunnen heel makkelijk zeggen, natuurlijk dat is onze Heere God! (Het is bijna voor de hand liggend om dit te zeggen) Maar toch wil ik u vragen om diep in uw binnenste te kijken.

Elk persoon is anders de een reageert anders op medicijnen dan de ander. De een dankt God voor het medicijn dat men gebruikt en de ander gebruikt absoluut geen medicijn omdat diegene volledig op de Heere wilt vertrouwen!
En ik denk (maar bij mijzelf weet ik het heel zeker!!!) dat wanneer uw hart bij Jezus is, het niet uitmaakt of u wel of geen middel gebruikt. Want door Jezus ziet de Vader ons!!!

U heeft het over het spreken van God tot u. Ik ben van mening als God tot u wilt spreken Hij ook tot u spreken zal, daar kunnen medicijnen Hem niet in tegenhouden!
Het geloofsleven van een christen is niet vlak, het heeft mooie momenten, maar kan ook mindere momenten hebben en in elk moment dat Hij ons geeft worden we gevormd naar Zijn wil. De ene keer zal dat pijnlijk zijn de andere keer zal dat als geweldig ervaren worden. De ene keer praat hij een periode tot u de andere keer wat minder of niet. Dit is per persoon verschillend.
Ik geloof dat de mens vele dingen mogelijk kunnen maken (zo ook medicijnen), maar met onze Heere Jezus Christus is ALLES mogelijk!

Misschien dat u het kunt zien als een beproeving om gevormd te word naar Zijn wil, wanneer Jezus met u is ziet Hij u! (Daar nooit aan twijfelen hoor, mocht dat het geval zijn!) Misschien voelt dat niet zo en denkt u dat het door de medicatie komt, maar misschien zit de beproeving nou juist in dat stukje gevoel???
Sammie2016
Bepaald medicijnen kunnen weldegelijk invloed hebben om de mens en dus ook op zijn/haar geloofsleven.

Sommige hebben effect op de geest, denk maar eens aan geestverruimende middelen (ook medicijnen).

Niet alles wat uitgevonden en voor de consument beschikbaar wordt gesteld gebeurt binnen de grenzen van God!
Met andere woorden God keurt niet alle keuzes (medicijnen) goed.

Het gebruik van cannabis bijvoorbeeld kan in de wereld heel populair zijn en geaccepteerd als medicijn (zelfs de regering gaat weedplantages legaliseren), maar we kunnen ons afvragen of zo'n drugs, dat geestverruimend en pijnstillend werkt, door de ware God wordt goedgekeurd.

Hij zegt immers in Romeinen 12:1-2 ...
Broeders, op grond van Gods medegevoel smeek ik jullie daarom om je lichaam aan te bieden als een levend slachtoffer, heilig en aanvaardbaar voor God. Dat is een heilige dienst met je denkvermogen. 2 Laat je niet langer door deze wereld vormen, maar word veranderd door je denken te hervormen, zodat je kunt nagaan wat de goede en aanvaardbare en volmaakte wil van God is.