Christen worden

J.W.N. van Dooijeweert / 2 reacties

Vraag

Ik (meisje) ben 18 jaar en kom niet uit een gelovig gezin. Ik wil me echter graag verdiepen in het woord van God en christen worden. Hierbij heb ik geen steun vanuit mijn familie- en vriendenkring, vandaar mijn vraag. Ik weet niet welke stappen ik moet nemen. Ik voel me verdwaald, weet niet hoe ik tot God dien te bidden en heb zelfs nog nooit een kerk bezocht. Ik ben er van overtuigd dat ik deze weg moet inslaan, maar waarmee begin ik? Kan iemand mij hierin begeleiden?

Antwoord

Ik had een enkele week geleden de vraag van je gekregen via Refoweb. Ik heb toen contact met je gezocht om je in eerste instantie per telefoon of in een ontmoeting met mij en mijn vrouw samen, een oriëntatiegesprek te hebben. Ik vind het eigenlijk wel jammer dat je niet op ons voorstel ingegaan bent. Het is namelijk een heel moeilijk punt om per vragenrubriek hierop antwoord te geven. Ik ga toch proberen om je op gang te helpen. Mocht je dan later meer vragen hebben, dan kun je er altijd op terug komen.

Als je uit een ongelovig gezin komt is het heel moeilijk om de draad op te pakken. Er zijn zoveel kerken en groepen. Er is zoveel op internet te vinden. Televisie en radio bieden je van alles aan. Door de bomen zie je het bos niet meer. Daarom is er maar één weg om er aan te beginnen: Geloof voor jezelf dat God bestaat en dat Jezus Christus alleen Redder is. Hij is de weg om tot echt geloof te komen. Hij Zelf is de waarheid. Door Hem kun je God leren kennen.

Daarbij heb je het licht van de Heilige Geest nodig. En dat wil de Heere God je geven. Hij ziet naar je uit. Hij vraagt je om je helemaal aan Hem over te geven, nu, vandaag!

Hoe doe je dat? Hoe kun je dat doen? Hoe denk je daar zelf over? Kun je dat door je aan een groep te verbinden, of je ergens bij aan te sluiten? Kan iemand anders dat voor je doen?

Er is maar één weg: Neem een Bijbel (als je die niet hebt kun je die van mij krijgen; ik wil hem per post naar je toe sturen). De Bijbel heb je er echt bij nodig! In de Bijbel kun je namelijk uitvoerig de Heiland, Jezus, leren kennen. Wie Hij is. Hoe Hij is. Hoe Hij wil dat jij leeft. Kortom: in de Bijbel staat alles wat jij nodig hebt om tot geloof te komen.

Neem de Bijbel in je handen en vraag aan de Heere God of Hij je wil helpen om te begrijpen wat je leest. Ook kun je Hem vragen om door het lezen in de Bijbel meer kennis van God en van Jezus te krijgen.

En dan ga je lezen: neem wat mij betreft als eerste het Nieuwe Testament en ga je lezen in Mattheus. Begin gewoon met hoofdstuk 1. Lees alles wat je tegenkomt en probeer te begrijpen wat je leest. Lees iedere keer één hoofdstuk een paar keer tot je een beetje begrijpt wat je gelezen hebt. Zo volg je het hele Evangelie van Mattheus. Later komen de andere gedeelten wel weer. Als je persoonlijk contact zou hebben dan zou ik je gemakkelijker adviezen kunnen geven. Maar zo kan het ook.

Het is heel goed om dan ook nog Genesis (dat is het eerste boek van het Oude Testament), hoofdstuk 1 tot en met 12:4 te lezen. Daar vind je de eerste geschiedenis van het mensdom tot de roeping van Abraham.

Neem daarbij in gedachten dat God je zoekt, jou zoekt, jou persoonlijk! Hij roept je om gehoorzaam te zijn aan Hem en in Jezus te geloven. Hoe zul je nu in iemand kunnen geloven waarvan je niets weet en niets kent? Je staat op een moeilijk punt in je leven. God roept je om een keuze te maken. Dat kun je alleen als je weet waarover je het hebt. Daarom de Bijbel! Daarom ook je gebed tot God. Ga op pad! De Heiland ziet naar je uit! We willen je altijd helpen om je weg te vinden. Een kerk komt later wel.

Hartelijke groet en Gods zegen,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

Tags in dit artikel:

geloven
2 reacties
Predew
Je vraag is zeer herkenbaar!!!

Het is heel begrijpelijk waarom men eerst kies om in het nieuwe testament te beginnen, want het gaat om Jezus en Jezus alleen! Daar staat Hij heel duidelijk beschreven.

Het oude testament kan "droog" overkomen wanneer het bijvoorbeeld alleen maar gaat over o.a. de wetten en regels gaat of bepaalde tellingen. Maar ik geloof dat wanneer men dit toch leest, dat ook hier God door je heen werkt, want het is Zijn heilig Woord waar je in leest!
Als je moet studeren, moet je ook door een bepaalde stof heen, wat misschien zo saai is, om een goed cijfer te halen. En als je een goed cijfer heb gehaald kan je dat een bepaalde voldoening geven.
Ik kan je garanderen (maar uiteraard is dat voor ieder persoonlijk) dat Hij jouw een bepaalde voldoening kan geven waar geen cijfer tegenop kan.
Daaraast heeft het ook een prachtige geschiedenis met geweldige verhalen die misschien jouw persoonlijk kunnen raken en daardoor leeft de Bijbel ook nu in deze tijd.

Ik denk dat het voor ieder persoonlijk is waar men in wilt beginnen.
Ik ben begonnen van begin tot eind. Eerst het oude testament en daarna het nieuwe testament. En als ik het uit heb begin ik weer opnieuw. Ik vind het oude testament net zo belangrijk als het nieuwe er is geen onderscheid, oud of nieuw, het is 1 en dezelfde God.
Kies ook een bijbelvertaling die jou het meest aanspreekt, er zijn vertalingen die moeilijk te begrijpen zijn en vertalingen die makkelijker te begrijpen zijn.

De Bron is altijd de God die in de Bijbel staat beschreven. daarna komen andere dingen zoals o.a. de kerken, boeken over de Bijbel, preken enz enz enz.

Ik hoop dat je vertrouwd kunt raken met de Bijbel, dat jij jezelf er in kunt zien, dat het je mag raken en dat je mag ervaren hoe Hij tot jouw spreekt!
Theekopje
Hoi,

Mocht je graag in gesprek willen met iemand over het geloof, dan zou ik graag iets voor je willen betekenen. Ik ben een vrouw van 29. Als je het fijn vindt om in contact te komen, dan zou ik je mijn e-mailadres kunnen geven.

Groetjes Mariska