De wateren

Ds. H. D. Rietveld / Geen reacties

Vraag

Waarom praat de Bijbel over de wateren in Genesis 8:5.

Antwoord

De vraagsteller wil waarschijnlijk opheldering krijgen over het meervoud “wateren”. Water is toch water, ook al was de watervloed over de hele aarde? Het Hebreeuwse woord voor “water” bestaat echter alleen als meervoudsvorm. Die meervoudsvorm geeft in dit geval natuurlijk ook de enorme hoeveelheid aan. Al in Genesis 1:6 en 7 lezen we dat God bij de schepping wateren van wateren scheidde, namelijk het vocht in de lucht (regen) en dat op de aarde (zeeën). God noemde de vergadering van de wateren zeeën, zegt Genesis 1:10.

De Herziene Statenvertaling heeft het meervoud “wateren” daarom overal vervangen door “het water”. Zo ook in Genesis 8: 5 en volgende verzen.

Ds. H. D. Rietveld

Lees meer artikelen over:

zondvloed