Geestelijke gesprekken voorbij

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Een paar jaar terug heb ik een vriend leren kennen. We konden geestelijke gesprekken voeren. Onze vriendschap was daar op gebaseerd. Inmiddels wordt die vriend opgeslokt door werk, gezin enz. Die goede gesprekken zijn er niet meer. Vooral omdat die ander zo opgeslokt wordt door andere bezigheden. Nu vind ik de vriendschap niet fijn meer. Het was immers ontstaan door de geestelijke gesprekken. Hoe moet ik hier mee opgaan? De band is nog steeds goed, maar het lijkt wel of hij op geestelijk/godsdienstig gebied een pauze houdt.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Vriendschap komt van twee kanten. En ja, als de ene partij geen energie meer steekt in de relatie houdt het vanzelf op. Misschien is het goed om aan uw vriend te vertellen dat u een en ander mist, maar hem ‘claimen’ is geen optie! Gewoon andere vrienden zoeken, zou ik zeggen.

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

vriendschap
1 reactie
Margot
Mensen en situaties veranderen, dus vriendschappen ook. Je kunt je afvragen waarom de gesprekken er niet meer zijn. Wordt de ander echt opgeslokt door andere bezigheden? Dat kan, er zijn soms drukke periodes in een mensenleven. Of zijn er misschien dingen/zorgen die hem bezighouden waar hij niet open over durft te zijn? Een geloofsleven kent ook verschillende periodes; tijden van droogte als in een woestijn, of regenval en bloei. Bergen en dalen.

Het is sowieso goed om ook andere vrienden te hebben, maar ik zou niet meteen ‘afscheid’ nemen van deze vriendschap. Bespreek eens wat je mist, wat er is veranderd. Vraag hoe het met die ander gaat en wat hij verwacht van de vriendschap. Misschien ook eens leuke dingen doen ipv alleen gesprekken over het geloof? En als hij ruimte nodig heeft, geef die ruimte en wees open voor de mogelijkheid dat jullie op een later moment wel weer meer raakvlak hebben op geloofsgebied. En als je het bespreekt, vel geen oordeel over waar de ander op een bepaald moment in zijn geloofsleven staat.