DTP-vaccinatie overslaan

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Hoeveel minder is je kind beschermd als je de dtp-vaccinatie van negen jaar niet doet? De laatste is gegeven op vierjarige leeftijd. En geldt de tetanus dan tot het veertiende levensjaar? Bestaat de mogelijkheid om ons kind alleen een vaccinatie tegen tetanus te laten geven, dus niet voor polio en difterie?

Antwoord

Ik zou niet zo precies een percentage weten. Maar de geleerden hebben vastgesteld dat het huidige schema een goed schema is. De vaccinatie bij negen jaar weglaten zal tot een minder optimale bescherming leiden. Dus als je iets doet, kun je het beste maar goed doen. Bij mijn weten ben je bij negen jaar volledig gevaccineerd en geldt dan een bescherming van minimaal tien jaar.

Alleen tetanus geven kan, dit valt niet onder het Rijksvaccinatieprogramma en is dan op eigen kosten.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

vaccinatie