Vreemdgaan voor het huwelijk

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Is het geoorloofd om te scheiden wanneer er voor het huwelijk is vreemdgegaan binnen de relatie en je hier pas in het huwelijk achter komt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik ken de situatie niet en dat maakt het voor mij lastig om een goed antwoord te geven. Als eerste zou je man geen gemeenschap mogen hebben voor het huwelijk. Niet met de vreemde en ook niet met jou! Dat is zonde! Over het vreemdgaan, dus gemeenschap buiten het huwelijk om, is de HEERE duidelijk, daar heeft Hij Zijn zegenende handen niet over uitgespreid. Dat geldt ook voor de (zondige) voorschotten die vele stelletjes al vast nemen voordat ze in het huwelijk zijn getreden. Soms vieren we zelfs een huwelijksdag met z’n drieën! Is dat wat de HEERE bedoelt met de kinderzegen in het huwelijksformulier? Het antwoord is een duidelijk: nee!

Je weet zelf het antwoord wel: bij overspel binnen een relatie is het geoorloofd om te scheiden, dan kun je je niet verschuilen achter het antwoord: “maar we waren nog geen man en vrouw!” Geoorloofd om te scheiden is NIET hetzelfde als verplicht om te scheiden. Is er kans op herhaling, omdat hij een grens overschreed? Waar het bij vele mannen niet verder gaat dan hun gedachten ging het bij jou man over tot de daad. Heeft hij werkelijk berouw? Deed hij belijdenis van schuld en zonde? Maar de belangrijkste vraag voor jou is wel: vertrouw je hem nog wel voor de toekomst?

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman,
van de Ark op Urk

drs. J. Hoekman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

echtscheidingoverspel