Tarief huishoudelijke hulp (2)

Reformatorische Maatschappelijke Unie / Geen reacties

Vraag

Naar aanleiding van de vraag 'Tarief huishoudelijke hulp' en de reacties daarop nog wat aanvullende vragen. Wij hebben een huishoudelijke hulp die wij 12,50 per uur betalen. Zitten we nu wel of niet netjes? Wij hebben altijd begrepen dat de hulp zelf verantwoordelijk is voor het opgeven van de inkomsten bij de belastingdienst als zogenoemde inkomsten uit overige werkzaamheden. Wij hebben geen schriftelijke arbeidsovereenkomst. Werkt zij nu wit of zwart? Door mijn zoektocht op internet n.a.v. bovenstaande vraag en reacties ben ik het spoor bijster. Er wordt gewag gemaakt van mondelinge arbeidsovereenkomsten, plichten met doorbetaling van ziekte, vakantiegelden, inhouden van loonheffing en premies en noem maar op. Dat allemaal ten eerste.

En ten tweede: bestaan er reformatorische bemiddelingsbureaus via welke je een hulp voor een betaalbaar uurtarief kunt inhuren, zodat je overal van af bent?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

U vraagt of de betaling per uur van 12,50 euro aan uw huishoudelijke medewerkster netjes is. En u raakt in de war van de informatie over of u nu wel of geen arbeidsovereenkomst met uw huishoudelijke hulp moet afsluiten.

Heeft u een huishoudelijk medewerkster bij u werken voor minder dan 4 dagen in de week, dan geldt de regeling ‘dienstverlening aan huis’.

De huishoudelijke medewerkster is volgens deze regeling niet in loondienst. U als opdrachtgever aan de huishoudelijk medewerker hoeft dus geen loonbelasting, premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen in te houden. De huishoudelijke medewerkster krijgt dus volledig de 12,50 per uur door u uitbetaald. De huishoudelijk medewerkster heeft de verplichting om deze opbrengsten/inkomen op te geven bij haar belastingaangifte. De huishoudelijk medewerkster betaalt via die weg wel inkomstenbelasting, premie volksverzekering en de inkomensafhankelijke bijdrage zorgbijdrage.

Wel heeft uw huishoudelijk medewerkster minimaal recht op het minimumloon en recht op 8 procent vakantietoeslag. Dit bedrag kunt u bij het uurloon opnemen of afspreken dat dit erbij inzit. De huishoudelijk medewerkster heeft ook recht op vakantie-uren. De vakantie-uren bedragen 4 maal de gewerkte uren per week.

De rijksoverheid heeft een mooie voorbeeldovereenkomst opgesteld.

De huishoudelijk medewerker is niet verzekerd voor ziekte, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid. Uw huishoudelijke hulp kan wel een vrijwillige verzekering hiervoor afsluiten bij het UWV, daar zijn kosten aan verbonden.  Er zal een afweging moeten plaatsen vinden inzake de kosten en wat het oplevert.

Het wordt allemaal een ander verhaal als de huishoudelijk medewerkster meer dan 3 dagen bij u werkt. Dan wordt de medewerker vaak in dienst genomen en is er sprake van een dienstverband tussen werkgever en werknemer. U kunt dan gebruik maken van de vereenvoudigde regeling voor personeel aan huis. Deze regeling houdt in dat u als werkgever, maar één keer per jaar aangifte hoeft te doen inzake de loonheffingen aan de belastingdienst. De werkgever moet dan wel loonbelasting, premie volksverzekeringen, etc. inhouden.

Mocht uw huishoudelijke medewerkster meer dan 3 dagen bij u werken en u wilt al de regelgeving uitbesteden, dan kunt u dit eventueel uitbesteden aan een uitzendbureau of op basis van een payrollconstructie. Het payroll bedrijf (dat kan bijvoorbeeld een uitzendbureau zijn) neemt dan de administratieve en financiële verplichtingen van de werkgever over.

U vraagt of het uurloon inzake de huishoudelijk medewerkster netjes is. De vereniging VNG geeft een bruto uurloon weer tussen de 10,35 euro en 13,09 euro exclusief vakantietoeslag voor een huishoudelijke medewerkster.

Amanda Herera de Gier, RMU

Reformatorische Maatschappelijke Unie

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

belastingenhuishouden