Strips voor kinderen

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 5 reacties

Vraag

Mijn oudste zoon leest graag strips. Welke strips zou u aanraden voor een kind van zes jaar? Ik ben zelf niet bekend met strips en heb geen idee wat ‘goede’ strips zijn voor kinderen.

Antwoord

Beste vriend(in),

Gezocht een panellid van Refoweb die in zijn of haar vrije tijd strips leest die bedoeld zijn voor zesjarigen... In mij is die niet gevonden. Daarom kan ik je niet een lijstje geven met leerzame en goede strips. Ik verwijs je door naar andere ouders in je omgeving en het personeel van de school. Zij hebben vast wel tips. En natuurlijk kan je zelf ook eens wat doorbladeren. Betrokken opvoeden is goed, laat de ontspannenheid en de nuchterheid niet ontbreken.

Hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

opvoeding
5 reacties
hansa
Mooie stripboeken voor onze kinderen heb ik altijd gevonden die uitgegeven zijn door J.J.Groen en Zoon en Terdege, tekst P. Boer, tekeningen Jaap Kramer: o.a.
- Wat is er gebeurd? (De geschiedenis van Nederland in beeld);
- Karel de Grote in gevaar;
- Floris V en Reinald de Rijmer.
Ik weet niet of ze nog te krijgen zijn en ze zijn voor 6 jarigen misschien nog wat moeilijk. Vraag eens bij een goede boekhandel. Er wordt tegenwoordig veel meer uitgegeven op dit gebied.
Naturel
Allemaal geschiedkundige strips worden hier genoemd, weet niet of iemand van die leeftijd dat nou graag leest
Bedoeld de vraagsteller niet iets als Donald Duck , ofzo? Suske en Wiske ?
Lilibeth
Beste ouders,

Ik lees graag strips en hierbij mijn tips. Misschien is jullie zoon nog te jkng om alles te lezen maar door de plaatjes te kijken zal hij het verhaal ook wel snappen.

- Lucky Luke. Over cowboys, indianen en boeven (de Daltons) terug brengen naar de gevangenis.
- Guust, Franse strip uit de jaren 60 maar wordt weer opnieuw uitgegeven. Over een kluns op een kantoor die van alles uitvindt en alles mislukt. Slapstick humor.
- Astrix en Obelix. Twee dappere strijders die doormiddel van toverdrank heel sterk worden en de Romeinse legers verslaan.
- Donald Duck, ook leerzaam. En kinderen weten heel goed dat het nep is. Want eenden dragen geen kleren en praten ook niet.
- Misschien passend bij zijn leeftijd de Smurfen?

En kijk eens bij de bibliotheek, daar worden ook stripboeken uitgeleend. En in veel plaatsen zijn kinderen tm 18 jaar gratis lid van de bieb. Bekijk het boek samen, lees een paar bladzijdes, vraag waarom je kind het wil lezen en oordeel daarna pas of je het leent of niet.

Veel plezier met lezen!
Lekkerbek
Via google opgezocht:

https://www.refoboek.com/webshop/nieuwe-boeken/historische-stripboeken-nieuw/
Autumn
De kleine pelgrim is een hele leuke strip over de christenreis van John Bunyan. En ook niet duur!
https://www.gideonboeken.nl/de-kleine-pelgrim