Religieuze poëzie

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Zijn de gedichten van ds. Ledeboer ooit in een uitgegeven boek verschenen? Tenminste anders dan verzamelbundels als “Elk zing’ Zijn lof” en “Uit Sions zalen”? En in het algemeen de vraag: welke uitgaven er nog meer zijn met gedichten van oudvaders, puriteinen e.d.?

Antwoord

Al de gedichten van ds. Ledeboer zijn verzameld in het eerste deel van de Verzamelde Geschriften van ds. L. G. C. Ledeboer, door Herman Natzijl. Wellicht nog verkrijgbaar bij uitg. Den Hertog, Houten. Een mooie uitgave van een gedichtenbundel is “Uytspanninge” van Jod. van Lodenstein, nog in 2005 opnieuw uitgegeven bij De Banier, uitg. L. Strengholt, met medewerking van verschillende neerlandici uit de geref. gezindte. Een prachtige bundel is ook “Over-Ysselsche Sangen en Dichten” van Jacobus Revius, vast nog wel antiquarisch verkrijgbaar. Een mooie bundel, samengesteld door Ad Ros, is “De lofzangen Israëls” van Joh. Groenewegen, een uitgave uit 1999 van uitg. De Groot Goudriaan. Een mooie overzichtsbundel van religieuze poëzie uit de 17e eeuw is “Het hart naar boven”, bezorgd door Ton van Strien en Els Stronks. Ten slotte noem ik een kleine bloemlezing “Eenzaam, met U gemeenzaam”, bevindelijke gedichten, samengesteld door S. D. Post, uitg. Den Hertog Houten.

Drs. I. A. Kole