Vossen of jakhalzen

Herziene Statenvertaling / 4 reacties

Vraag

In Richteren 15 staat dat Simson 300 vossen ving om daarmee het land van de Filistijnen in brand te zetten. Nu zeggen verklaarders (o.a. prof. Paul in de online Studiebijbel) dat het zeer onwaarschijnlijk is dat Simson vossen ving; vermoedelijk waren het jakhalzen. Vossen zijn solitaire, schuchtere dieren die zich moeilijk laten vangen. Jakhalzen zijn groepsdieren en veel eenvoudiger te vangen (alhoewel 300 stuks wel erg veel is). Het Hebreeuwse woord in de grondtekst kán ook met jakhals worden vertaald en die dieren leefden daar ook. Waarom houdt de Herziene Statenvertaling dan toch vast aan vos, terwijl jakhals een veel betere vertaling is? Mij lijkt het ‘mogelijke argument’ dat de Statenvertaling ook vos gebruikten niet houdbaar omdat de HSV ook elders bepaalde diersoorten anders vertaald heeft dan de SV.

Antwoord

Het is inderdaad mogelijk dat het in Richteren 15 om jakhalzen ging, maar met absolute zekerheid valt dat niet te zeggen. In het Israel van het Oude Testament leefden er drie soorten vossen en één soort jakhals. De woorden die normaal gesproken met jakhals vertaald worden zijn ‘iy en tan. Het woord dat in Richteren 15 gebruikt wordt is shu’al, het woord dat we ook in Hooglied 2:15 tegenkomen over de vossen die de wijngaarden vernietigen. Ook daarmee is niets alles gezegd. Misschien zou het HSV-bestuur deze kwestie nog eens in overweging kunnen nemen.

Hartelijke groet,
Reinier de Blois

4 reacties
Jesaja40
In het Hebreeuws staat letterlijk (300 vossen) שְׁלֹשׁ-מֵאוֹת שׁוּעָלִים
Waverick
@Jesaja40:

Ik ben het met je eens.

En los daarvan: ik denk dat het niet veel uitmaakt of het vossen of jakhalzen waren. Waren het daadwerkelijk vossen, dan zegt dat wellicht nog iets meer over de onvoorstelbare kracht die Simson had, omdat hij blijkbaar bij machte was om 300 zeer moeilijk te vangen dieren te vangen.

Maar gezien het hoge aantal gevangen dieren valt dit verschil in mijn beleving niet meer op, dus ik zou er geen punt van maken.
Sammie2016
DE ware God Jahweh heeft Simson ongetwijfeld geholpen de vossen te vangen.
Simson was door God aangesteld als rechter voor Israël om hen te bevrijden van de volken rondom.
Simson had de kracht, de wijsheid en de zegen van Jahweh, God stond aan zijn zijde.

Voor God is het natuurlijk een klein kunstje om 300 vossen te vangen.
Denk maar eens aan de dieren die God bijeenbracht, mannetje-en hun-vrouwtje, in de Ark van Noach.
Lecram
@Sammie2016: kan jij je het voorstellen? God die helpt bij het vangen van 300 vossen om die met de staarten aan elkaar met een fakkel er aan met doodsangst door de velden te laten rennen, om uiteindelijk levend te verbranden? Ik niet.
Ik vrees dat we het verhaal al zo vaak hebben gehoord dat we niet eens meer de gruwelijke dierenmishandeling hierin zien.