Te licht bevonden

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 10 reacties

Vraag

Al 22 jaar heb ik geen contact meer met mijn schoonfamilie. Te licht bevonden, ik hervormd, zij Ger. Gem. Nu is mijn zwager overleden en heb ik mijn man aangespoord om naar hem toe te gaan tijdens zijn ziekbed. Ik zelf was niet welkom, had mijn zwager zelf aangegeven. Dat is gebeurd en mijn man kwam aangedaan thuis. Nu kwam hij vanavond thuis met de vraag van de oudste zoon van mijn zwager, dat wij in de rij bij het condoleren en de begrafenis horen. Is dit een teken tot verzoening? Tijdens het ziekbed van mijn zwager heb ik via een privébericht vergeving aan hen gevraagd voor dat deel waarin ik -in  hun ogen- hen gekwetst had. Ik heb daar geen reactie op gekregen. Wat is nu de Bijbelse weg om te doen na jarenlang letterlijk doodgezwegen te zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller, wat een diepe ellende. Zoveel jaren geen contact met elkaar. En dan ineens moet het allemaal voorbij zijn. Het aanzien van de dood brengt altijd vreemde reacties voort. Wat moet ik nu doen? 22 Jaar geen contact. Op de privébrief wordt niet gereageerd. En nu deze vraag. Rechtuit zonder omwegen. Dat is uw kant van de medaille.

De kant van je schoonfamilie heeft weer een ander probleem: we kunnen dat toch nooit verkopen naar buiten toe! Ze hoort er echt bij. Wat moeten de mensen wel denken als ze er niet bij staat? Als dit de insteek is, dan is na de begrafenis de situatie weer precies hetzelfde als nu. Dit is de verkeerde insteek.

De goede (Bijbelse) houding is moeilijker, ja véél moeilijker: voor het condoleren even bij elkaar komen en elkaar recht aankijken en elkaar de hand reiken. Er moet eerst wat uit de weg geruimd worden. Zoek zelf de vrede! Waar vind je die? Langs de weg die de Bijbel wijst. “Hoeveel keer moet ik mijn broeder vergeven, Heere?”, vraagt Petrus .Waarop Jezus antwoord: “Ik zeg u, niet zeven keer maar zeventig keer zeven keer.” Moeilijk he? Het kan tegen je hele bestaan indruisen. En toch... de Heere Jezus leerde ons bidden: “En vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.” Dat is de weg die de Heere ons wijst. En in die weg zal de Heere je vrede geven. Er is geen andere weg waarlangs de Heere Zijn zegen wil schenken.

U kunt daar niet bij staan zonder dat er eerst verzoend is met elkaar. Het probleem ligt niet bij jou, maar bij je schoonfamilie. Benader hen heel rustig. Neem contact op met degene die het aan je man heeft gevraagd. Laat je man een afspraak maken en ga samen praten. Misschien is dit het moment dat de Heere wil gebruiken om tot echte verzoening en vrede te komen.

Volg de weg die zich nu voordoet, probeer positief te blijven denken. Geef geen plaats aan het verkeerde scenario. Maar accepteer de uitgestoken hand alsof je zeker weet dat nu alles goed komt. Doe deze stap “met de Heere”. Je begrijpt wel wat ik bedoel.

Van harte Gods zegen en sterkte. Ook gecondoleerd met overlijden van je zwager.

Nellie van Dooijeweert-van der Slikke

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Pastoraal medewerkster

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

schoonfamilievergeving
10 reacties
AHHK76
Beste vriendin, wat een afwijzing heb je ervaren! Echt moeilijk en verdrietig... en dan nu in deze omstandigheden dit... ja wat ingewikkeld! Ik wens je sterkte en wijsheid!
bakvis
Beste vragensteller,
ik zit in ongeveer hetzelfde schuitje... al jaren geen contact met hoofdreden idd ook de kerk...
Wij vragen ons vaak af wat we zouden doen in een situatie van overlijden...en we komen er niet uit...

Wat moeilijk joh!! Ik wens je heel veel sterkte.. Het staat er zo simpel..al 22 jaar geen contact maar er zit zoveel achter die woorden hé?!
ik denk aan je!
PaulP
Wat is het eigenlijk een droevige tijd. Het geloof zou moeten verbinden maar hoe vaak komt er verwijdering door het geloof?

We geloven allemaal in dezelfde God en waarom dan anderen van een andere kerk buitensluiten?

Wat doen wij de Heere God verdriet door onze houding.
CorsdeKort
Ef 2:14 Want Hij is onze vrede, die de twee één heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, de vijandschap, weggebroken heeft, 15 doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot één nieuwe mens te scheppen, 16 en de twee, tot één lichaam verbonden, weder met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.
Onze voorloper heeft dat in zichzelf gedaan; vrede gemaakt, de muur afgebroken en wij zijn geroepen te veranderen naar Zijn beeld. Men kan niet bij de ander iets uitrichten; dat is aan hun (of niet) maar wij kunnen alleen met ons zelf aan de slag door de wrok, ergernis e.d. (die bij de oude mens hoort) aan het kruis te spijkeren. Overwin (in Gods kracht) jezelf (en daarmee Satan)! Ga voor ze bidden en geef niet toe aan negatief gepraat en negatieve gedachten over de ander. Leef zoals Jezus zou doen; wees zijn navolger en broeder, zegen integendeel.
Lecram
@CorsdeKort: ik wil niet vervelend doen, maar deze tekst heeft niets te maken met onderlinge verhoudingen, maar met het onderscheid tussen Jood en heiden, waardoor de heidenen ook deel krijgen aan de beloften, zegeningen en erfenis in Christus.
Justinus
@Lecram ->u bent me voor v.w.b. de opmerking van @CorsdeKort. Ik zou er nog veel aan kunnen toevoegen, doe het niet. Beperk me tot de opmerking: @CorsdeKort blijf aub bij het onderwerp
Lecram
Deze tekst is wél van toepassing op iedereen :)

Galaten 5:13-14: Want u bent tot vrijheid geroepen, broeders, alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde.
Want de hele wet wordt in één woord vervuld, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.
Catherine
Volg je hart vraagstelster. En al is dan de reactie niet zoals je hoopt, geef het dan over en berust erin. Het is niet normaal als je afgerekend wordt op licht of zwaar. Probeer de minste te zijn en als dit niet begrepen of geaccepteerd wordt, laat het dan.
Sammie2016
Ik heb met je te doen, maar ik vind je ook erg dapper en sterk.
Blijf alsjeblieft doen wat goed is in de ogen van de ware God.

God en Christus zijn niet blij met zo'n verdeeldheid onder christenen, Jezus heeft hiervoor gewaarschuwd, hij zei ...
"Elk koninkrijk waar verdeeldheid is, komt ten val, en een huis waar verdeeldheid is, valt."

Bovendien is vergevingsgezindheid een belangrijke aspect van de ware religie, God vergeeft niet als iemand zelf ook niet kan vergeven.
Jezus zei hierover (Lukas 6:37-38): "Houd ook op met oordelen, dan zul je niet geoordeeld worden. En houd op met veroordelen, dan zul je niet veroordeeld worden. Blijf vergeven, dan zul je vergeven worden.... Want met de maat waarmee jij meet, zul je gemeten worden."

Daaromis de goddelijke raad in 1Kor. 1:10 ......
Broeders, in de naam van onze Heer Jezus Christus vraag ik jullie dringend om allemaal eensgezind te spreken. Laat er geen verdeeldheid onder jullie zijn, maar wees volkomen verenigd in dezelfde manier van denken en in dezelfde overtuiging.
Ed
Zeker voor de begrafenis met elkaar praten. Daarna gezamenlijk bidden. Hervorm en Ger gem hebben toch dezelfde God. Heb uw naaste lief als uzelf en God boven alles. Vergeving is een krachtig wapen. Sterkte !