George Whitefield en John Wesley

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik ben op zoek naar een citaat van -of- over Spurgeon. Ik weet enigszins de achtergrond en het citaat. De achtergrond: Spurgeon was pro-volwassendoop en een bekende tijdgenoot was pro-kinderdoop (zou Ryle kunnen zijn). Ondanks de verschillen hadden ze grote hoogachting voor elkaar. Eens werd de één gevraagd (Spurgeon/dan wel de bekende tijdgenoot) of hij de ander ook zou zien in de hemel (vanwege de verschillen). Toen volgde het citaat (in mijn bewoordingen): “Nee ik zal hem niet zien in de hemel want hij zal veel dichter bij God staan dan ik.” Wie kan mij bevestigen van wie dit citaat is en mogelijk het exacte citaat geven?

Antwoord

Het gaat in deze geschiedenis om George Whitefield en John Wesley, twee opwekkingspredikers die ondanks hun theologisch geschil over de uitverkiezing toch vrienden van elkaar bleven. Zie deze artikelen:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/14116/brochure-over-heartcry

www.refoweb.nl/vragenrubriek/22271/reformatorische-baptisten

gebedstrijd.blogspot.com/2007/10/john-wesley-1703-1791.html