Wijsheid bij doopdienst

drs. W.H. Hoorn / 9 reacties

Vraag

Afgelopen week ben ik opnieuw oma geworden van mijn negende kleinkind (mijn man is begin dit jaar overleden). Binnenkort zal mijn dochter wel vragen of ze de doopjurk mag lenen. Het meisje is niet naar mij vernoemd, wel naar haar schoonmoeder (zij zijn niet gelovig ) en haar meisjesnaam staat niet op het kaartje. Bovendien was de doopdienst in 2016 van haar zoontje helemaal door haar zelf georganiseerd, maar had voor ons een triest einde. We zongen “Ga dan heen in vrede, ga en maak het waar” als slotlied. Ik koos er voor om niet deel te nemen aan het koffiedrinken, mijn man was toen al ernstig ziek. Anderhalf later later werd ik onheus behandeld voor die keuze. Wat is nu wijs?

Antwoord

Geachte mevrouw,

Allereerst van harte sterkte toegewenst met het verlies van uw echtgenoot. Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit verlies u zwaar heeft aangepakt en dat de houding van uw dochter aan uw verdriet heeft bijgedragen. U vraagt wat in zo'n situatie dan wijsheid is. En dat is geen makkelijke vraag.

Wanneer wij Gods Woord erop na slaan geeft dit ons wel richtlijnen in kwesties als deze. Rom. 12:18 en 21 zeggen ons dat wij, indien mogelijk, en zoveel het in ons is, vrede hebben te houden met alle mensen. En dat wij ons niet door het kwade hebben te laten overwinnen, maar het kwade daarentegen hebben te overwinnen door het goede. En Fil. 2:3 zegt ons dat wij geen ding, dat is niets, hebben te doen door twisting of ijdele eer, maar dat wij door ootmoedigheid de ander uitmuntender hebben te achten dan onszelf. Dat geldt natuurlijk net zo goed voor uw dochter als voor u. Maar als ons onrecht wordt aangedaan hebben wij te zien op de Heere Jezus. Omdat aan Hem het grootste onrecht aller tijden is aangedaan om voor ons onrechtvaardigen de rechtvaardigheid te verwerven en aan te brengen.

Ik wil en kan u niets voorschrijven, want dat is mijn plaats niet. Maar ik geef u dit niettemin toch ter overdenking mee. De beslissing over hoe hierin te handelen moet echter geheel aan u worden gelaten. Ik wens u ook daarin de sterkte en de bijstand van Gods Geest en Zijn genade toe.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

9 reacties
coby6
Gewoon de doopjurk uitlenen.
Mijn zus was wel veel slimmer. Beide opa's zouden beledigd zijn als het kind naar de ander werd vernoemd, dus deden ze ze allebei, maar als roepnaam een totaal andere naam die ze gewoon zelf leuk vonden. Bart Jan, we noemen hem Bram.
Ineke51
Nog enige toelichting: mijn man leed aan een vorm van dementie en had 3 maanden eerder zijn heup gebroken. Wij waren dezelfde zondag 42 jaar getrouwd en wilden smiddags familie foto's maken. Om mijn man rust te gunnen vond ik het beter hem niet bloot te stellen aan de drukte van het koffie drinken. Ik was dankbaar dat hij nog redelijk de doopdienst kon bijwonen. Omdat het ouderpaar opgeslokt werd door de aandacht gaf ik een andere dochter mijn keuze door. De jongste dochter dacht daar kennelijk anders over. Voor haar waren de felicitaties na de kerkdienst belangrijker.
Memmem
Lastig allemaal, maar tegenwoordig staat er toch heel vaak de meisjesnaam van de vrouw niet meer op het kaartje, heel vaak ook helemaal geen achternamen meer.
Naar wie is de oudste dan vernoemd?
En wel of geen doopjurk uitlenen kunt u zelf beslissen maar probeer dan ook uw keuze van de vorige keer nog een keer uit te leggen en de spanning uit de relatie te halen.
leene
Ik geloof dat ik de hele vraag niet goed begrijp, als buitenstaander zijnde. U bent eerder weggegaan en was niet bij de felicitaties. Maar pas anderhalf jaar later werd u onheus behandeld hierover?? Lees ik dat goed. Maar hoe dan ? en waarom toen pas.
Dat klinkt alsof er veel meer aan de hand is en men niet open met elkaar communiceert. Waarom pas anderhalf jaar later dit weer voor de voeten krijgen. Hebt u niet van te voren gezegd "we komen naar de doopdienst maar zullen niet koffiedrinken gezien de gezondheid van pa" .. lijkt mij niet zo'n vreemde keuze.
Bezeerd voelen omdat je kleinkind niet naar je is vernoemd maar wel naar een ongelovige andere oma is verspilde moeite/energie. Zijn gelovigen beter dan? en mogen zij alleen vernoemd worden?
Het zit u allemaal niet lekker dat is duidelijk.... maar praat erover zou ik zeggen. Anders kom je in een situatie terecht van "ik denk dat jij denkt dat..."en dat is bijzonder vervelend en maakt het alleen maar erger.
Zijn er andere kinderen, familieleden die u vertrouwd en met wie u dit zou kunnen bespreken? of dit evt kunnen bemiddelen als dat nodig is?
coby6
Dan had die jongste dochter begrip op moeten brengen of in ieder geval later sorry moeten zeggen. Doet ze niet, dus gewoon laten gaan. Vergeven en zegenen. Geen aanstoot nemen. Vraagt iemand je mantel, geef hem ook je hemd. Geef er nog wat bij als ze om de doopjurk vraagt.
Lecram
Als ouder heb je geen gezag meer over je uitwonende, volwassen kinderen. Je moet je dus schikken naar de keuzes die zij maken. Het is erg irritant als ouders zich met hun kinderen blijven bemoeien. Laat los, dat is voor alle partijen het beste.
sydneylover
@vraagsteller, wat al eerder is opgemerkt:

Praat!

En dan niet om de hete brij heendraaien, maar kennelijk bent u gekwetst en het lijkt erop dat er niet echt gecommuniceerd wordt over wat u en uw dochter(s) dwars zit.
Bewaar de vrede want dit soort kleinigheden is toch geen grote ruzies waard?
Ineke51
In mijn vraag is het woordje uur vergeten. De familie foto's zouden bij ons genomen worden met een professionele fotograaf vanwege het achteruit gaan van mijn man. En omdat we allemaal bijelkaar waren. Ik kreeg dus 1,5 uur na de kerkdienst de kritiek. Er zijn idd spanningen geweest tussen mij en mijn 4 dochters. Mede door de ziekte van mijn man. Maar laat ik het antwoord van dominee nu begrijpen en doen dan is mijn probleem opgelost en laat de oudste de wijste zijn. Bedankt voor de reacties.
kip
het zit niet in de doopjurk,die kunt u uitlenen
en zelf thuis blijven als u met de dienst/preek,geloof van uw dochter niet eens bent.
of gewoon gaan en zwijgen.
na eerst alles uitgepraat te hebben,met uw dochter.