Niet-pluis-gevoel

dr. J. van der Wal / 15 reacties

Vraag

Wij hebben een tweeling van vijf jaar oud, een jongen en een meisje. Als zij zonder ons bij hun opa en oma zijn, gaat mijn schoonvader met hen mee naar de wc en veegt hun billen af (ze zijn zindelijk vanaf hun tweede al, dus dit is onnodig). Wij hebben aangegeven dat we dit niet meer willen. Maar nu is het recentelijk weer gebeurd. Mijn dochter zat op de wc en opa kwam er bij. Ze zei dat ze niet wilde dat opa haar hielp maar hij zei dat opa’s dat nu eenmaal mogen doen. Eerder vertelde hij aan ons dat hij mee was geweest naar de wc en dat hij even een cremetje had gesmeerd bij de billen van mijn dochter, omdat het wat rood was. Ik word een beetje misselijk bij het idee dat mijn schoonvader aan mijn dochter zit.

Soms komt mijn dochter huilend thuis en wil ze de weken daarna niet alleen met opa zijn. Ze huilt dan en smeekt mij om niet weg te gaan. De andere keren zegt mijn dochter dat ze zelf opa heeft geroepen toen ze op de wc zat. Wat kan ik nu doen? Mijn man vindt het erg lastig en zegt dat ik mij te veel zorgen maak, maar ik voel me er ontzettend naar onder. Een gesprek met mijn schoonvader hierover lukt niet goed omdat hij vindt dat hij het gewoon mag doen. Wat is nu goed om te doen?

Antwoord

Hier kan ik kort over zijn: dit moet direct stoppen. De redenen daarvoor geeft u zelf aan:
-het is niet nodig want ze kunnen het zelf;
-u zegt dat het niet moet gebeuren en u bent ouder met gezag; daar moet ook een opa zich gewoon aan houden;
-uw dochter zegt dat ze het niet wil en reageert zelfs soms wekenlang (!) zeer emotioneel als opa toch aan haar zit;
-u hebt een sterk 'niet-pluis-gevoel'.

Er zijn met name twee omstandigheden die ernstig te denken geven. De eerste is dat uw dochter zo lang en hevig kan reageren. Dat is echt een signaal dat u ernstig moet nemen. De tweede is dat uw schoonvader tegen uw duidelijke wensen in, toch het ‘recht’ opeist om dit te doen. Dat getuigt niet van respect en invoelend vermogen en ook niet van het besef dat hier het belang van het kind centraal staat en niet een geheel onterecht geclaimd recht van opa. Dit is niet acceptabel. En neem ook uw 'niet-pluis-gevoel' serieus.

Daarbij nog dit. Als uw dochter op een ander moment zegt dat ze opa er zelf bij heeft geroepen, kan dat er op wijzen dat ze druk voelt om loyaal naar haar opa te zijn. Deze ogenschijnlijke tegenstrijdigheid kan een extra signaal zijn dat dit voor uw dochter een heel lastige situatie is, die ze als klein en afhankelijk kind niet op aan andere manier kan hanteren. Een reden temeer dus om hier een einde aan te maken.

Dat dit niet eenvoudig is binnen de familieverhoudingen, is duidelijk. Maar dat mag geen reden zijn om dit niet subiet te stoppen. De veiligheid van uw kind moet voorop staan en dat is uw eerste verantwoordelijkheid.

Met dit alles zeg ik niets over eventueel misbruik. Ik zeg wel dat de signalen beslist te denken geven en nader onderzoek rechtvaardigen. Mijn advies is dat u de situatie bespreekt met Veilig Thuis in uw gemeente. U kunt hen anoniem bellen en de situatie anoniem voorleggen. Doet u dat beslist. Het resultaat kan zijn dat onterechte zorgen worden weggenomen, of dat erger wordt voorkomen en dat u en uw dochter de hulp krijgen die misschien nodig is.

Dr. J. van der Wal

Lees meer artikelen over:

opvoeding
15 reacties
Verwondering
Van harte eens met dit antwoord!
Lekkerbek
Ook ik sta vierkant achter het antwoord! Ik ken iemand die vroeger als kind een soortgelijke ervaring had, waarbij er nog meer gebeurd is dan de moeder dacht. Maar ook die moeder had een niet pluis gevoel, maar wuifde dat toch steeds weg. Met als gevolg dat haar dochter nu het contact heeft verbroken omdat ze niet kan accepteren dat haar moeder niet voor een veilige ongeving heeft gezorgd!
Laat je kinderen nooit meer alleen bij je schoonouders, jij bent degene die je dochter die veilige ongeving moet bieden!!!! Ook al passen ze vaak op, stop dit direct! Dit is geen normale situatie! Ga altijd mee met je kinderen als ze naar je schoonouders gaan!
AHHK76
Mee eens met het antwoord en de reacties. Ik zou mijn kinderen er niet meer heen laten gaan, zonder er zelf steeds bij te blijven. Zijn opa en oma oppas, regel dan andere oppas.... Als jij het gevoel van jouw kind en jezelf niet serieus neemt, kun je daar later veel spijt van krijgen. Kinderen geven zulke dingen niet zomaar aan... er is echt iets wat niet klopt. Respecteer de grenzen van je kinderen boven die van jouw schoonouders en laat je man het antwoord en de reacties lezen. Sterkte, wijsheid en daadkracht toegewenst!
coby6
Pas wel op hoe je het brengt. Misschien is er niks aan de hand.
Als opa onterecht voor pedo wordt uitgemaakt kan ie boos worden. Heb het zelf meegemaakt met ouders die het wel lekker makkelijk vonden dat ik ook op hun kind paste.
Verder altijd zelf erbij blijven.
kejak
@coby6 :Het gaat er helemaal niet om of er "iets" aan de hand is. Opa zit aan kleinkind terwijl uitdrukkelijk gezegd is dit niet te doen waarna hij ook dan nog claimt dat te mogen kunnen doen! Wrijf je ogen uit en lees het antwoord van het panellid nog eens een keertje goed door!
Johangroen
Heel mooie antwoord van dr vd wal, nog wel een tip en een vraag, stop met je dochters daar brengen, wat maakt dat je dat nog steeds doet? De veiligheid van je kind is nu belangrijker dan welke familie betrekking ook.
Johangroen
Sorry zie nu dat anderen al hetzelfde adviseerden.
Catherine
Wat ik me afvraag is, waarom gaat oma dan niet mee naar de wc of smeert een creme? Is oma soms bang voor opa? Of erg onnozel? Vraagstelster zou eens met oma kunnen beginnen en tegen haar zeggen dat ze dit absoluut niet meer wil. Lukt dat niet, dan toch - samen met haar man ! - een gesprek aangaan met opa en zeggen dat hij hier onmiddellijk mee moet ophouden. Omdat het opdringerig ongepast gedrag is.
Lecram
Klinkt als een nogal dominante schoonvader waar je man ook niet goed raad mee weet/durft.
Dominante mensen moet je dominant aanpakken. Dus duidelijk en stellig. Laat hem maar weten dat jíj de baas bent over je eigen kinderen. Zonder beledigend te zijn uiteraard. Zo zou je man zich ook op moeten stellen. Hij gaat toch ook voor je kids?
coby6
kejak het zou ook een man kunnen zijn die niet wil dat het kind uitslag krijgt. Ik zou vragen of ie dat ook bij z'n eigen kinderen deed en doet ie het niet goed, doe het dan zelf en dump het kind niet bij opa. Waarom is oma geen probleem? Mijn kind mocht niet alleen naar een oude oma van zn vader want die kwam een vrouwelijke pedo tegen als kind. Erjan wat aan de hand zijn maar hoeft niet. Vader van mijn kids deed met een fles water op die leeftijd bij ze zodat het niet ontstak.
Johangroen
Coby6 ik geloof dat je niet goed leest, de vraagsteller zegt duidelijk dat ze aangegeven heeft dat haar dochter het zelf kan en dat haar dochter niet wil dat opa het doet, dan is er geen vraag meer of hij verkeerde bedoelingen heeft. Door eat jij zegt praat je goed wat daar gebeurt datbis vaak het probleem in die gevallen.
coby6
Ze heeft een slecht gevoel. Dat lijkt me niet omdat hij gewoon z'n eigen manier van opvoeden heeft en niet luistert. Ook, maar het gaat voornamelijk om het mee naar de wc gaan. Er zijn volksstammen mensen die dat gewoon doen omdat ze het hygienischer vinden, dus pas op hoe je het zegt als je je kind daar niet meer alleen wilt hebben. Als je opa's en oma's op laat passen gaan ze het op hun manier doen. Dan kun je niet verwachten dat ze het op jouw manier gaan doen. Je hebt makkelijke opa's en opa's die daar niet naar luisteren. Doe het gewoon zelf op jouw manier.
leene
Goed antwoord, meteen stoppen met brengen. Geloof je kind in deze en als je dochter zo duidelijk aangeeft dat ze het heel naar vind altijd achter je kind blijven staan en laten zien dat jij er voor haar bent.
@ Coby... sorry maar dit gedrag van opa is niet normaal. Wat nou hygiënischer als opa mee naar de toilet gaat.. en wat nou dat doen hele volksstammen. Ben benieuwd hoe je daar aan komt.. al helemaal niet omdat het kind zo duidelijk aangeeft het niet te willen en al zo lang zindelijk is als je daar dan met je zevenmijls laarzen over heen dendert zoals deze opa doet ben je echt niet goed bezig.
July
Jij als ouders bent de eerste die het kind kan en moet beschermen, het kind kan het zelf niet. De verhouding volwassen (opa) versus kind is dat het kind altijd de onderdanige zal zijn en zich ''zal onderwerpen".
Daarom lees ik in je verhaal dat er nu al grenzen zijn overtreden met betrekking tot haar veiligheid omdat ze heel duidelijk aangeeft aan jou! (de veilige ouder)
Reageer pro-actief en neem haar in bescherming!
Laat haar er niet meer zomaar heen gaan, dan alleen met jou. En geef haar alle veiligheid die ze nodig heeft. Bewaak haar grenzen. Dat is jouw volwassen taak.
MUS
Zorg dat je kinderen de deur van de wc op slot doen (en ook weer kunnen openen)!