Jongen zoekt kerk

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag/moeilijke situatie waar ik op deze site niet direct antwoord kan vinden, vandaar dat ik u deze vraag stuur. Ik ben een jongen van 16, gedoopt in een Gereformeerde Kerk (PKN) in Barneveld. Ik ben in mijn leven niet kerkelijk of religieus opgevoed. Mijn opvoeding was daardoor erg vrij. Ik heb op een christelijke basisschool gezeten en zit momenteel op een christelijke middelbare school, daardoor krijg ik bij de lessen Godsdienst veel mee van het christendom en krijg ik gedurende de lessen biologie niet direct het verhaal van de evolutie mee. Dat heeft mij in mijn leven veel aan het denken gezet en zo ben ik ongeveer een jaar geleden tot geloof gekomen. Zoals ik op de basisschool het geloof niet begreep, lees ik nu dagelijks uit de Bijbel, bid ik dagelijks meerdere keren, verdiep mij in het christelijk geloof en heb ik het oprechte verlangen mijn leven te geven aan God.

Mijn opa en oma waar ik vroeger vaak te vinden was leven beide nog en gaan naar de Ger. Gem. in Barneveld. Ik ben vroeger enkele keren mee geweest naar die diensten en voelde me er zeer prettig bij. Verder heb ik diensten bijgewoond van PKN-gemeente, maar dat voelde niet zo goed. Ik voel me prettig -en ben het ook eens met- bij de leer van de Ger. Gem. Echter, ik hoor ook van de GGiN, OGGiN en van de Hersteld Hervormde Kerk. Daarom wil ik graag weten waarin zij verschillend zijn van de GG.

Hoe kan ik er het beste achter komen welke kerk bij mij past? En is het een probleem over te gaan naar een bevindelijk kerkverband als ik gedoopt ben in de Gereformeerde Kerk?

Antwoord

Om met het slot van je schrijven te beginnen: het is voor mij niet mogelijk om één van genoemde kerken aan te wijzen om te gaan kerken. Op Refoweb kun je artikelen vinden over de verschillen in de leer enz. van de reformatorische kerken. Dus op zoek en stof genoeg om te lezen, te overdenken en te mediteren.

Je bent pas 16 jaar; ga eens praten met, als ze nog leven, opa en oma. Gewoon je verhaal vertellen zoals door jou werd opgeschreven, want hetgeen je verteld is voor mij wat moeilijk om samen te vatten en een goed antwoord te geven. Heb je ouders en kun je met hen hier niet over praten? Een van beide weet best de inhoud van de reformatorische leer. Om je verlangen handen en voeten te geven in de praktijk van het jonge leven, zal niet onopgemerkt blijven in het gezin.

Dus is een open en eerlijk gesprek met hen belangrijk, ook al zouden ze je niet begrijpen of willen begrijpen. Doe dat vooral biddend. De Heere kan alleen de weg wijzen, door Zijn Woord en Geest, ook in je puberteit.

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp