Zwangerschap afgeraden vanwege epilepsiemedicijnen

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Sinds drie jaar ben ik aan de pil. Nu is het zo dat ik buikgriep gehad heb en de pil (mogelijk) in week één van de strip eenmaal en in week twee van de strip eenmaal niet goed opgenomen is geweest. Ik heb één keer gemeenschap gehad, een dag na de laatste (eventueel niet goed opgenomen) pil. Hierbij is er geen condoom gebruikt maar er was wel sprake van coïtus interruptus.

Volgens de site van “thuisarts” loop ik geen risico zwanger te raken. Echter, dit zou ik graag van een deskundige horen. Is uw advies om alsnog een morning after pil te slikken of is dit, zoals “thuisarts” aangeeft, niet nodig? Vanwege zware epilepsiemedicijnen is een zwangerschap afgeraden en dus schadelijk voor het kind.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als ik het goed begrijp twijfel je aan de opname van één tablet (in week 1) en één tablet (in week 2) vanwege buikgriep. Je hebt ze wel ingenomen. Daarbij is van belang: heb je moeten braken? Heb je diarree? Zo ja, hoe dun en hoe vaak heb je diarree? Je was niet zo ziek dat je geen zin had in vrijen. Mag ik daaruit afleiden dat je niet heel ziek was?

Wanneer er geen sprake is van braken of van veel en vaak diarree, worden aanvullende maatregelen niet geadviseerd bij vrouwen die verder geen anti-epileptica gebruiken.

Voor de meeste vrouwen die anti-epileptica gebruiken geldt overigens dat geadviseerd wordt om geen pil te gebruiken als anticonceptie. Dit omdat de pil minder betrouwbaar wordt door de werking van de anti-epileptica. Ook de hormonale pleister, de vaginale ring worden niet geadviseerd. De prikpil, hormoonspiraal of koperspiraal kan wel worden geadviseerd. Mocht de vrouw die anti-epileptica gebruikt toch een sterke voorkeur hebt voor de pil, moet ze een zware pil krijgen. En als ze hierop toch tussendoor vloeit, is dubbele dosering hiervan nodig.

Als een zwangerschap zo afgeraden wordt, lijkt het me overigens wijs altijd condooms te gebruiken naast de pil. De pil garandeert namelijk niet 100 procent dat er geen zwangerschap optreedt. De kans op een zwangerschap is wel uitermate laag bij trouw gebruik, namelijk drie zwangerschappen per 1000 vrouwen per jaar. Maar in geval van gebruik van anti-epileptica zullen de cijfers hoger zijn.

Overigens is Thuisarts.nl een goede site en is deze gemaakt door professionals.

Jose de Jongh

drs. J. de Jongh-van Hoof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Zevende-dags Adventist
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

de pil
1 reactie
AHHK76
Beste mevrouw, De arts heeft u advies gegeven en daar heb ik als leek daar niets aan toe te voegen. Alleen heb ik een vraag om misschien over na te denken: Een morningafter pil is een abortuspil, zou u die echt willen gebruiken? Ik wens u sterkte en wijsheid in al uw beslissingen! Vriendelijke groeten van mij