Aparte droom

Ds. H. D. Rietveld / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over een droom die ik heb gehad. Ik weet dat je er niet te veel waarde aan moet hechten, maar God heeft er toch wel iets mee te zeggen? Ik had namelijk een aparte droom over de uitverkiezing. Heel de wereld stond op het perron. Er kwamen twee treinen aangereden, de één had als bestemming de hel, de ander als bestemming de hemel. Boven het perron hing een groot scherm met namen erop. Ik was erg bang dat ik naar de hel moest. Toen gingen alle namen op grijs die naar de hel moesten, deze mensen moesten in de ene trein stappen. De namen van mensen die in de trein van de hemel moesten stappen gingen op groen. Mijn naam werd grijs maar opeens veranderde mijn naam in groen. Wat moet ik hier mee?

Antwoord

Inderdaad moet je maar niet teveel waarde hechten aan zulke dromen. Het betekent dat je er in je gedachten blijkbaar erg mee bezig bent. Prediker zei al dat een droom komt door veel bezigheid (5:2).

De droom gaat, wanneer ik hem goed lees, over het eindoordeel wanneer Christus terugkomt. Maar dan zal er geen onduidelijkheid zijn over eerst wel en dan niet verworpen worden. Eerst grijs en dan groen licht. Dat is de onzekerheid die we hier in dit leven zelf kunnen hebben en daaruit kunnen dromen als deze voortkomen. Maar we moeten afgaan op het woord van Christus. Hij heeft zelf gezegd: Wie in de Zoon gelooft heeft het eeuwige leven komt niet in de verdoemenis (het oordeel) maar hij is overgegaan van de dood in het leven (Joh.5: 24). Wanneer we ons in het toevluchtnemende geloof overgeven aan Christus gaan we over van de geestelijke dood in het eeuwige leven, dat voor de Zijnen nu al begint, al zijn er veel bestrijdingen.

Een andere vraag is hoe het er bij het komende oordeel aan toe zal gaan. Dan zullen de ware gelovigen niet veroordeeld worden (want hun staat is in Christus rechtvaardig en heilig - denk aan Rom. 8: 34: Wie is het die verdoemt?), maar dan zullen hun werken wél worden beoordeeld (zie o.a. 1 Kor. 3:13-15 en de gelijkenissen van de talenten en het pond (Matt. 25:14-30 en Luk. 19:11-27).

Als aanduiding dat er maar twee wegen zijn is de droom duidelijk. Maar nogmaals: we zullen aan de woorden van de Heere Jezus veel meer waarde moeten hechten. Ze komen rechtstreeks van Hem en geven iedere zondaar die Hem nodig heeft gekregen nu al groen licht. Voor eeuwig!

Ds. H. D. Rietveld

Lees meer artikelen over:

dromenoordeelsdag