Angst en paniekaanval

Ds. P.C. van Keulen / 1 reactie

Vraag

Ik (jonge vrouw) heb de laatste tijd steeds in toenemende mate last van angst. Niet specifiek over één taak die ik moet verrichten, maar eigenlijk voor alles wat ik doe. Ik weet niet precies waar die angst vandaan komt, maar ik wil er echt enorm graag vanaf. Het belemmert me enorm in mijn dagelijks leven omdat ik eigenlijk niet meer geniet, terwijl ik dit enorm belangrijk vind!

Het probleem is dat als ik zo enorm last heb van angst, ik wel eens paniekaanvallen krijg. En als ik tot God bid of Hij dit weg wil halen weet ik dat ik weinig geloof heb, want er gebeurt niets. Ik wil zo graag rust van God (Matteus 11:28-30), maar dit lijk ik niet te krijgen. En ik weet dat ik dan geduldig moet zijn en moet vertrouwen, maar dat is gewoon enorm moeilijk! Ik bid dan tot God of Hij me geloof wil geven, maar dit krijg ik niet. Omdat God dan voor mijn gevoel niet antwoordt zoek ik rust in andere (verkeerde) dingen. Eigenlijk wil ik dit niet doen, maar het helpt voor dat moment wel!

Ik zou graag advies krijgen wat ik kan doen op momenten van angst/paniekaanval.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Het is heel goed dat je de stap hebt genomen om met je angstklachten aan de slag te gaan, want angst kan je leven gaan beheersen, verlammen, je merkt dat zelf, want je ervaart toenemende angst voor alles wat je doet en het belemmert je enorm in je dagelijkse leven, ook omdat je eigenlijk niet meer kunt genieten, terwijl je dat enorm belangrijk vindt.

Je vraagt: Wat kan ik doen op momenten van een angst/paniek aanval? Ik wil het breder trekken, want vaak op het moment van de aanval zelf kan de angst/paniek zo overweldigend zijn dat op de juiste wijze handelen haast ondoenlijk is. Ik denk dat de vraag dan ook gesteld kan worden: Hoe zou ik het kunnen voorkomen of wat kan ik doen als ik merk dat de angst begint op te spelen?

Het is allereerst een goede zaak om met jouw zorgen (blijvend) tot God te gaan. Je doet dat ook, maar je ervaart geen verhoring; daarbij weet je ook dat je geduldig moet zijn en vertrouwen, maar dat dat enorm moeilijk is; je bidt om dat geloof, maar dat krijg je niet, terwijl je zo graag de rust van God wil ontvangen. Ondanks dat je dit zo ervaart, grijp je toch maar vast aan de woorden van God Zelf: Volhard in het gebed! Je zou moedeloos kunnen worden wanneer je ervaart dat God jou niet geeft wat je van Hem vraagt, maar toch is Hij de grote Hoorder van het gebed! Hij hoort jouw stem, Hij kent jouw gedachten, en dat mag jou aanmoedigen om je geloof en vertrouwen in Hem te doen zijn, ook al schrijf je: “Zo weet ik dat ik weinig geloof heb.”

Vervolgens wil ik hier direct bij zeggen dat je ook in biddend opzien tot God in en door de weg van de middelen rust mag zoeken, namelijk dat de angst jouw leven niet meer beheerst en dat jij heerst over jouw angsten. Het lijkt mij daarom raadzaam voor jou om voor de door jou geschetste problematiek professionele hulp te zoeken, je zou dit met jouw huisarts eens kunnen bespreken. Met professionele hulp zou er bijvoorbeeld dan ook gekeken kunnen worden waar de angst vandaan komt, waar je zelf nu geen idee van hebt.

Hierbij wil ik nog een enkele opmerking maken, waarvan ik me bewust ben dat er nog heel veel aan toe te voegen zou zijn.

Angst is op zich niet verkeerd, het is een emotie die je helpt om te reageren wanneer er gevaar dreigt. Wanneer het echter regelmatig voorkomt, langer aanhoudt, heviger is en niet meer in verhouding met waar je bang voor bent, dan is er sprake van angstklachten.Vaak is dat er door negatieve gedachten, die meestal niet waar/reëel  zijn. Wees bewust van je eigen gedachten, probeer er kritisch naar te kijken, klopt het wat je denkt?

Mensen met angstklachten voelen zich in het dagelijks leven vaak gespannen, een gezonde leefstijl maakt je weerbaarder tegen (stress en) angst, zoals bijvoorbeeld regelmatig bewegen, een goed slaappatroon, bewust omgaan met middelen die verslavend kunnen werken.
Vermijding -als ook rust zoeken in andere (verkeerde) dingen- helpt op termijn niet, geleidelijk gaat angst je meer en meer beperken in je dagelijks functioneren.

Ik wens je heel veel sterkte toe en de zegen van God,

Ds. P. C. van Keulen

Tags in dit artikel:

angstpaniek
1 reactie
AHHK76
Beste vriendin,
Wat naar voor je die paniekaanvallen/gevoelens... Ik ken deze problemen uit eigen ervaring. Voor mij was het een hele geruststelling toen ik uitleg kreeg wat er in mijn lichaam gebeurde in zo'n situatie. Dit heeft een hulpverlener aan mij verteld. Hij heeft ook gezegd dat het zou helpen als ik ging bewegen of zingen als ik er last van had. Zingen reguleert de ademhaling en activeert het verstand, dit voorkomt dat je gevoelens en ademhaling op de loop gaan. Bewegen is ook een manier van afleiding en kan ook helpen. Zingen werkt bij mij meestal het beste, muziek luisteren is ook al fijn. Daarnaast heb ik gesprekken en anti-depressiva die tegen angst helpen. Ik ben hier erg mee geholpen en dat wens ik jou ook toe!