Gedachten tollen door elkaar

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Mijn hoofd zit altijd erg vol. Vaak van niet eens zulke bijzondere dingen. Bijvoorbeeld wel van werken, drukke winkelcentra of drukke verjaardagen en feesten. Maar ook van heel gewone simpele huishoudelijke taken. Bijvoorbeeld een vaatwasser leegruimen of de was uitzoeken en de wasmachine aanzetten. Mijn gedachten tollen maar door elkaar. De ene buitelt over de andere. Eigenlijk ga ik met een vol hoofd naar bed en kom ik nog steeds met een vol hoofd uit bed. Mijn vriendengroep verslof ik hierdoor omdat ik alsmaar rust aan mijn hoofd wil. Het hoofd zit zo vol, dat ik het er graag even naast zou willen leggen. Ik heb al gesprekstherapie gehad, maar niets helpt. Heeft u/hebben jullie tips?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dát u uw gedachten niet ‘stop’ kunt zetten begrijp ik uit uw briefje heel goed, maar daarmee begrijp ik nog niet wat de oorzaak ervan is. Mijn eerste en (voorlopig) enige tip is dan ook: breng een bezoek aan uw huisarts en leg hem/haar uw verhaal voor. Samen kunt u dan bekijken welke weg u zou moeten inslaan.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

1 reactie
Sammie2016
Lieve zus/broer,

Misschien ben je wel hoogsensitief zoals zo velen in deze wereld.
Kijk een op de site hieronder, lees de kenmerken en doe de test.

https://femkedegrijs.com/5-hsp-kenmerken/

Wat ik je als christen kan aanbevelen is de Bijbel te lezen. Het helpt mij om mijn gedachten te 'kanaliseren', richting te geven maar ook mij niet teveel zorgen te maken.
Bijbellezen geeft je na een bepaalde tijd als je het volhoudt een goddelijke visie, de Bijbel is een boek van God en zijn gedachten staan er in.
Het geeft je veel rust, omdat een Bijbellezer vertrouwd raakt met de hoopvolle gedachten die de auteur ervan, onze Schepper, geeft voor de geplaagde mensheid.

Hij zal binnenkort alle zieken beter maken, oorlog doen ophouden, onze geliefden die in de dood slapen weer tot leven brengen, onze aarde tot een paradijs (of grote tuin) maken.
Hieronder volgen een aantal Bijbelteksten die dit ondersteunen.

Put hoop uit de volgende teksten: ...
Jesaja 33:24 n geen inwoner zal zeggen: ‘Ik ben ziek.’
De bewoners van het land zullen vergeving krijgen voor hun zonden.

Psalm 46:8-9 Kom en zie de werken van Jahweh,
hoe hij verbazingwekkende dingen op aarde doet.
9 Hij maakt overal op aarde een eind aan oorlogen.
Hij breekt de boog en versplintert de speer,
de strijdwagens* verbrandt hij met vuur.

Johannes 5:28-29 Verbaas je daar niet over, want de tijd komt dat alle mensen die in de graven zijn, zijn stem zullen horen 29 en tevoorschijn zullen komen ..

Lukas 23:43 (Jezus zei ...) ‘Ik verzeker je vandaag: jij zult met mij in het paradijs zijn.’

Psalm 37:11, 29, 34 De zachtmoedigen zullen de aarde bezitten,
ze zullen intens genieten van vrede in overvloed.
De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten
en ze zullen er eeuwig leven.
Hoop op Jahweh en volg zijn weg,
dan zal hij je verheffen om de aarde in bezit te nemen.
Als de slechte mensen worden vernietigd, zul jij het zien.

Vertrouw op je hemelse Vader en bouw een band met Hem op, Hij geeft je rust.