Classicaal examen Gereformeerde Gemeenten

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Op gergeminfo.nl heb ik gelezen dat de kandidaten (welke ondertussen een beroep hebben aangenomen) binnenkort classicaal examen zullen afleggen:

Waar moet zo’n examen aan ‘voldoen’ en is deze dienst door iedereen te bezoeken?

Antwoord

Je mag de classicale vergadering meemaken als je lid bent van de Gereformeerde Gemeenten. De classis doet een onderzoek naar de kennis van de kandidaat. De predikanten in de classis, en/of docenten van de Theologische School, stellen een aantal vragen over  o.a.: een Bijbelgedeelte, onderwerp uit de kerkgeschiedenis en ethiek en kennis van het kerkrecht. Alleen de classisafgevaardigden mogen aanwezig zijn als het onderzoek besproken wordt. Als dat positief is dan houdt de kandidaat een korte preek die daarna in afwezigheid van de kandidaat besproken wordt. Als de uitslag positief is, wordt aan de kandidaat meegedeeld dat hij toegelaten wordt als predikant in de gemeente die hem beroepen heeft en op een bepaalde datum bevestigd zal worden. Het is fijn om deze onderzoeken e.a. mee te maken.

Drs. I. A. Kole