Delta waves muziek

G. Slurink / 1 reactie

Vraag

Aan dhr. Slurink. Wat is precies delta waves muziek? Hoe werkt het? Het is rustgevend. Is het boeddhistisch?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik moest het ook even nakijken. Het volgende is geen allesomvattende beschrijving, maar geeft hoop ik een beetje een idee.

Delta waves (delta golven in het Nederlands) zijn hersengolven met een zeer lage frequentie (0,5 tot 4 Herz). Bij een EEG-onderzoek wordt elektrische hersenactiviteit gemeten in de vorm van pulsen of trillingen. Deze trillingen worden opgedeeld in verschillende frequentiebereiken. Zo heb je alpha golven, beta golven, gamma golven en dus ook delta golven. Bij onderzoeken is gebleken dat delta golven het meest verschijnen op de hersenscan tijdens de diepste fase van de REM-slaap. Daarom worden delta golven vooral geassocieerd met diepe slaap. Verder blijkt uit onderzoeken dat deze golven het meeste voorkomen bij kleine kinderen en dat deze vanaf de tiener leeftijd bij het ouder worden steeds minder worden. Verder meent men dat er verbanden zijn tussen bepaalde, meest neurologische, aandoeningen enerzijds en verstoringen van delta golven in de hersenen tijdens de diepe slaap anderzijds. Delta golven zijn voor het eerst uitgebreid beschreven rond 1930 door neurophysiologist W. G. Walters.

Delta waves muziek is van meer recente datum. De gedachte er achter is dat delta golven het meest voorkomen tijdens de diepe slaap en dat diepe slaap gezond is omdat je lichaam, naar men meent, zich het meest herstelt tijdens de diepe slaap. Dus de bedoeling is om met hulp van deze muziek een heilzame diepe slaap te bewerkstelligen. Of men werkelijk meent delta golven op te kunnen wekken in de hersenen is mij niet duidelijk. Dat deze golven vooral worden gemeten tijdens diepe slaap betekent uiteraard nog niet dat er ook een oorzaak van zijn. Dus hier blijft het eigenlijk nogal vaag. Waar het op lijkt is dat de associatie met delta waves in de naam er vooral is om het te verbinden met diepe slaap. Wat men technisch gezien vooral lijkt te doen is muziek te maken met een licht pulserende dynamiek waarvan de frequentie langzaam afneemt om je langzaam in slaap te sussen. Uiteindeljk is delta wavesmuziek voor zover ik het zien kan, vooral dromerige muziek die rustgevend moet werken. Of het werkt? Misschien helpt het sommigen in slaap te vallen, maar misschien je kan ook net zo goed de Moonlight Sonata van Beethoven of de Serenade No 10 van Mozart of iets dergelijks luisteren.

Delta waves muziek is op zichzelf verder niet boeddhistisch of zo. Echter omdat deze hele benadering van rust vinden vaak overlapt met zaken zoals yoga, meditatie, New Age spiritualiteit, Zen, kosmische eenwording en al dergelijke zaken, zul je ze vaak hand in hand aantreffen.

Ik hoop dat dit de vraag beantwoord.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Tags in dit artikel:

muziek
1 reactie
Ali636
En hoor je ook nog wat ...? 4 Hz...ik denk niet dat mijn subwoofer zo laag komt. Maar mijn bovenbuurman die DJ is deed mijn muren wel heel laag brommen. Ik meteen naar boven om 4 uur s'nachts. Onacceptabel! Dus heeft hij zijn ding uitgezet. Wie heeft er deltaspeakers....en geen buren? Volgens mij moet je erin geloven. Dus inderdaad, wat Gerard zegt..zet maar gewoon iets moois op.