Rein bewaren voor het huwelijk

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik heb sinds kort verkering. Ik heb een lieve vriend die een oprecht christen is. We willen allebei heel graag onszelf rein bewaren voor het huwelijk. Alleen hebben we hier nogal verschillende ideeën over hoe je dit het beste kunt doen. Mijn vriend is tot de overtuiging gekomen dat het het beste is om vóór het huwelijk helemaal geen lichamelijk contact te hebben, om alle verleiding op afstand te houden. Ik vind dat echter heel moeilijk en ik heb dat ook eerlijk tegen hem gezegd. Als God ons samen naar een huwelijk leidt, dan zou dat voor mij gewoon heel veel spanning opleveren en zou ik eerder tegen de huwelijksnacht opzien dan ernaar uitkijken. En ik geloof toch niet dat dat de bedoeling kan zijn.

Daarnaast vind ik het ook gewoon fijn als hij me wel aan zou raken! Ik geloof ook dat ik als vrouw hierin de leiding van mijn toekomstige man moet volgen, het Bijbelse onderdanig zijn. Maar ik heb ook tegen hem gezegd dat ik vind dat het zijn taak als man is om ook rekening te houden met mijn behoeften en gevoelens. En daar is hij het op zich ook wel mee eens. En we bidden er ook allebei voor, maar we komen er (op dit moment) gewoon niet echt uit samen. Wat zou u ons adviseren om te doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Verkering hebben is naar elkaar toegroeien. Elkaar leren kennen op alle terreinen van het leven. Daar hoort ook het lichamelijke aspect bij. Helemaal geen lichamelijk contact staat toch niet tegenóver het meest intieme contact? Lopen jullie ook niet hand-in-hand? Geven jullie elkaar geen zoen? Ja, als dat zo is wordt er wel erg veel druk gelegd op ‘toekomstig’ gedrag!

Dat je grenzen met elkaar afspreekt is prima, maar daar moeten béide partners zich dan ook in kunnen vinden. Dit zal zeker zelfbeheersing vragen, maar dat hoort zeer zeker óók bij het naar elkaar toegroeien. Lees maar eens wat mevrouw Hoek-van Kooten hierover geschreven heeft in een van haar boekjes en ook wat zij onlangs nog in een van haar antwoorden schreef (zie hiervoor de artikelen met de tag 'grenzen', red.).

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

grenzen
1 reactie
schoenveter
Het kan zijn dat je vriend weet hoe gemakkelijk het verkeerd kan gaan. Uit eigen ervaring of van kennissen/vrienden. Heeft hij moeite met grenzen (en wilt ze dan ook helemaal niet opzoeken)? Waar heeft hij persoonlijk moeite mee, of heeft hij dit alleen van horen zeggen en ziet hij het té zwart/wit?

Ik kan me vinden in het antwoord wat je al gegeven is, ga samen met hem bestuderen wat wel en niet verstandig is, praat en bid. Zo groei je ook verder en ontdek je iets van elkaar. Maak je niet druk verder, het moet uiteindelijk ook vanzelf gaan, niets forceren!