Lastige Vaderdag

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Sinds twee jaar heb ik een relatie. Met mijn schoonouders is de band erg slecht. We hebben er van alles aan gedaan, maar de relatie blijft slecht. We komen er nog wel af en toe. Nu was het pas Moederdag en binnenkort Vaderdag. Wij vinden het erg lastig hoe we hier mee om moeten gaan. Ik kan geen cadeau geven en gemeend zeggen dat ze goed voor ons zorgen, gezellig zijn etc. Heeft u tips om hier mee om te gaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Moederdag en vaderdag zijn van die dagen waarop je misschien met een aardigheidje komt, maar een cadeau... dan denk ìk aan iets groots. Het kan natuurlijk zo zijn, dat dat bij jullie de gewoonte is: prima!

Maar deze speciale dagen zijn meer bedacht door de mensen die graag een of ander willen verkopen (en die dus juist ook in de weken voor vader- cq. moederdag heel veel reclame maken), dan dat het met ‘omgaan met (schoon)ouders’ te maken heeft.

Omgaan met elkaar doe je niet door middel van het geven van een cadeau, of in ieder geval niet alléén daarmee. Zeker niet, als het ook nog eens een soort van ‘verplicht nummer’ is! Een cadeau -geschenk- geven hoort iets ‘leuks’ te zijn, zonder enige verplichting van wat of wie dan ook. Ja, vanuit je hart dus. Welke ‘waarde’ heeft het anders?

Omgang heeft te maken met erkenning, waardering en respect. Nu kan juist dát heel moeilijk zijn, dat klopt. Ook ouders zijn zondige mensen, die hun kinderen kunnen ‘verbitteren’. Maar omgang is niet onmogelijk, als je ànders leert kijken naar (schoon)ouders.

Vaderdag (en moederdag ook) is wellicht wèl een moment om (extra) stil te staan bij het feit dat ouders door God gegeven zijn. Je kunt hen dus zeker bedanken voor het feit dat je schoonouders de vader en moeder van je vriend zijn... zonder hèn was híj er ook niet geweest!  Die gedachte alleen is al bijzonder, toch?

Probeer met enige humor je cadeau te geven, waarbij je geen dingen hoeft te zeggen die je niet meent, maar die wél de relatie tussen jullie bevestigen (al dan niet van harte).

Een fijne dag gewenst met elkaar aanstaande zondag,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

vader
6 reacties
Samanthi
Lieve vragenstelster, probeer een niet te zwaar hangijzer te maken van vader/moederdag, iemand vroeg of de kinderen nog geweest waren met moederdag, ik zei nee, ze komen zo vaak dus hoeven ze voor mij niet perse op moederdag te komen, sommige moeten van ver komen, ze komen regelamatig thuis, moeten ze dan op een dag die gewoon verzonnen is opeens komen, nee hoor, de leukste vader/ moederdag waren die toen de kinderen met zelfgemaakte kadootjes een ontbijtje op bed kwamen brengen. een keer zelfs van toen een kleuter een tomaat en een handje drop met een beker koude melk, dat vond ik heerlijk, ik begrijp je moeite, je kunt ms gewoon een bosje bloemen langsbrengen even koffiedrinken en weer weg,je hoef toch niet een hele redevoering te houden.
heel veel sterkte hoor!!!
coby6
De moeder van m'n ex was de ideale schoonmoeder. Ze snauwde iedereen weg en moederdag vond ze onzin en geldmakerij van de middenklasse. Je hoefde je niet schuldig te voelen als je niet kwam.
Mijn zus laat bloemen bezorgen bij m'n moeder als ze niet komt.
Als de relatie niet goed is zie ik niet in waarom je cadeaus zou geven. Ach misschien kun je vrienden maken m.b.v. de onrechtvaardige mammon. Laat een peperduur cadeau bezorgen.
Sammie2016
Mat 15:4 zegt: God heeft bijvoorbeeld gezegd: “Eer je vader en je moeder” en: “Wie zijn vader of moeder vervloekt, moet ter dood worden gebracht.”

Efez 6:2-3 ‘Eer (toon respect voor) je vader en je moeder’ is het eerste gebod met een belofte: 3 ‘Dan zal het goed met je gaan en zul je lang op aarde blijven.’

Het zou een natuurlijk gegeven moeten zijn dat kinderen hun ouders eren of respect tonen omdat zij ouder zijn en omdat zij jouw geboorte ( of die van je partner) hebben veroorzaakt.

Ik kan uit ervaring zeggen "dat is los van het feit of ouders hun kinderen liefdevol hebben opgevoed of niet".
Waarom zeg ik dat?
Omdat voor een christen altijd voorop staat dat hij/zij zijn/haar Schepper, onze hemelse Vader, wil blij maken en gehoorzamen.

Er zijn altijd genoeg redenen om je ouders te eren ondanks.
Ze kunnen nukkig zijn (dat heeft ook vaak een reden) maar dat doet niets af aan het feit dat jij als kind/schoonkind (ha ha) ruimhartig, vrijgevig en godvrezend bent.

Maak het hart van je hemelse Vader, Jahweh, blij!
succes
AHHK76
Mijn (schoon)ouder(s) kunnen een kado krijgen. Ik spreek ze aan met Mamma/Pappa. Boven de bijgevoegde kaart staat: voor of beste of lieve... en als ik niet meer voel dan dat, dan schrijf ik dat ook niet op. Zeg geen lieve woorden die je niet meent, maar spreek ook niet al je negatieve gedachten uit?! Soms is het voor de onderlinge verhoudingen en innerlijke rust beter elkaar niet zo vaak te zien... Kado's voor mijn ouders doe ik samen met mjin broers en zussen of het nu om vaderdag, moederdag, verjaardag of trouwdag gaat. Dan hoef ik er niet altijd heen... Sterkte! Vraag God om je te helpen om meer vanuit Zijn liefde naar jouw (schoon)ouders te kijken.
Samanthi
@Sammie2016
Dat is waar.
Mijn kinderen doen niet zoveel met Vader/Moederdag, ze komen regelmatig, als er nood is kunnen we op elkaar aan, je ouders eren betekent niet dat je perse een kadootje moet geven op vader/moederdag, wel dat je ze niet opelijk te schande maakt, je kunt ook enige afstand van je ouders nemen, er zijn gebeurtenissen die je niet kunt verenigen met gezellig op de koffie gaan, je kunt bv. wel een kaart sturen als ze jarig zijn, zodat je laat weten dat ze er wel toe doen.
Het is niet makkelijk allemaal, maar dat kun je ook aan Hem vertellen, wat je moeilijk vind en wat je toch doet om Hem te gehoorzamen.
Samanthi
@Sammie2016
Dat is waar.
Mijn kinderen doen niet zoveel met Vader/Moederdag, ze komen regelmatig, als er nood is kunnen we op elkaar aan, je ouders eren betekent niet dat je perse een kadootje moet geven op vader/moederdag, wel dat je ze niet opelijk te schande maakt, je kunt ook enige afstand van je ouders nemen, er zijn gebeurtenissen die je niet kunt verenigen met gezellig op de koffie gaan, je kunt bv. wel een kaart sturen als ze jarig zijn, zodat je laat weten dat ze er wel toe doen.
Het is niet makkelijk allemaal, maar dat kun je ook aan Hem vertellen, wat je moeilijk vind en wat je toch doet om Hem te gehoorzamen.