Brandoefening in de kerk

Ds. A.D. Fokkema / 14 reacties

Vraag

Tijdens de eredienst van een CGK-gemeente ergens in ons land heeft zondag een ontruiming plaatsgevonden. Dat betrof een oefening van de brandweer. Is dat gebruikelijk om dat op een zondag tijdens de dienst te doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Zelf heb ik geen ervaring met brandoefeningen. Ik weet dan ook niet of het gebruikelijk is dit tijdens een zondagse eredienst te doen. In jouw vraag proef ik een stukje aarzeling met deze gang van zaken. Persoonlijk begrijp ik die aarzeling, maar ik weet natuurlijk niet welke overwegingen de kerkenraad had om dit zo plaats te laten vinden. Wellicht dat er speciale redenen waren om het zo te doen, maar daarvoor zul je toch bij de betreffende gemeente zelf navraag moeten doen.

Ds. A. D. Fokkema

Ds. A.D. Fokkema

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Kerkwerve
  • Status:
    Actief
14 reacties
Samanthi
Het lijkt me logisch dat het tijdens een dienst is, dan zijn er mensen, als je er mensen voor op gaat trommelen, dan komt niet iedereen en niet de samenstelling van de mensen die gewoonlijk komen, het is de bedoeling dat deze mensen weten wat ze doen moeten, zo klaar als een klontje.

De bezwaren die je voelt snap ik heel goed, ik heb het weleens meegemaakt na de dienst op een biddag, daar waren de meeste mensen ook niet blij mee.
Lecram
Wees blij dat het slechts een oefening was zonder realiteit. Als er echt brand zou zijn en je dan pas kon oefenen zou dat weleens tot grote problemen kunnen leiden.
Johanleune
Bij ons is zo'n oefening altijd op een tweede feestdag, aansluitend op de dienst.
Race406
Bij ons komt er ook een keer een oefening. Alleen weet niemand wanneer. Alleen de koster weet het en wat BHV-ers. En dat is de beste manier om te oefenen.
Lekkerbek
Iedere gemeente is verplicht regelmatig een oefening te houden. Zondags heb je de meeste mensen bij elkaar. Bij ons werd het op biddag gedaan. Het nadeel vind ik dat je als je thuis komt de brandoefening overdenkt en niet de preek, die is al wat verder weg gezakt.
Maar uiteraard vind ik het zeker zinvol om te doen!
Lecram
@Lekkerbek: je bent zelf de baas over je eigen gedachten, dus als jij na zo'n oefening aan de preek wil denken, kan je dat gewoon doen.
Boanerges
@Lekkerbek, in aanvulling op de opmerking van @Lecram: als het je bij de kerkdienst uitsluitend gaat over het nadien “overdenken van de preek” dan heb je volgens mij een belangrijk gedeelte van de dienst gemist. Kerk-zijn gaat niet alleen om woorden maar ook om het ontmoeten van elkaar. De preek is “slechts” een onderdeel van de kerkdienst en niet perse het “hoofdgerecht”
John61
Feitelijk is elke preek een "brandoefening", om ons voor het hellevuur te beschermen ;-)
mortlach
@Lekkerbek: ik ben benieuwd of, als er een keer écht brand is, je meer hebt aan de preek van vorige week of aan de oefening. :-)
Jesaja40
Het komt regelmatig voor in onze synagoge. Praktische tips voor reguliere kleine kerken: ga zoveel mogelijk bij uw wijkouderling/diaken staan. De gasten die er zijn kunnen zich groeperen bij de voorganger van de dienst.

Neem vooral geen tassen in uw handen mee, die belemmeren de doorstroom als het werkelijk menens is. Realiseer dat als u uw beide handen vrij hebt u iemand overeind kunt tillen als die door de haast struikelt.

Loop buiten niet door elkaar heen, dan kan er sneller een inventarisatie gemaakt worden of iedereen wel uit het gebouw is vertrokken. Een definitieve zekerheid heb je nimmer of dat zo is.

Maak vooral geen geluid en volg de instructie op van de coördinatoren dan is de oefening correct verlopen. Besef dat het ook eens werkelijkheid kan zijn, dan bent u dankbaar voor het ordelijke verloop.

En voor de heren/dames coördinatoren het volgende advies: kijk niet op de stopwatch hoe snel het allemaal ging. Evalueer en inventariseer daar waar het bijna of helemaal mis is gegaan. Dit zijn kostbare leermomenten die slechts door oefeningen alleen maar zal verbeteren.

In een synagoge is er altijd een verhoogd risico aanwezig en wij kijken niet meer op van een zoveelste brandalarm.

Natuurlijk is het storend om halverwege de dienst af te breken. Het verkondigende effect van de dienst gaat dan verloren. Wordt daarom ook niet humeurig als u dat overkomt. Besef altijd dat een oefening geen mensenlevens kost. Zonder enige oefening zou het wel eens veel meer schade kunnen oplopen. Dat is de zegen van deze oefeningen.
MJ1984
Best apart dat er brandoefeningen worden gedaan tijdens de erediensten. In de hele kerkelijke geschiedenis kan ik nergens terug vinden/lezen dat er tijdens de kerkdienst brand is uitgebroken.
Samanthi
@MJ1984
Het betreft niet alleen brandoefeningen hoor, het zijn meer ontruimingoefeningen, als iemand onwel wordt bv. dat moet de kerk soms ook leeg worden.
henkie
-Als ik Google zie ik toch echt een fik tijdens een kerkdienst
-Het is wettelijk verplicht
-Het gaat inderdaad om meer dan alleen brand
-Om dit soort probleempjes met de zondagse eredienst te voorkomen, is het misschien het beste als het tijdens een doordeweekse bijeenkomst gebeurt en/of voordat de dienst officieel begint met votum en groet.
Arjan
Tegen al die mensen die bang zijn dat je na zo'n oefening niet meer aan de preek denkt zou ik willen zeggen: Wel doen.