Goddelijke Komedie van Dante

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Onlangs kwam ik in aanraking met het boek Goddelijke Komedie van Dante. Kun je dit lezen als christen?

Antwoord

De Goddelijke Komedie is een hoogtepunt in de Middeleeuwse literatuur en is o.a. een aanklacht tegen het toenmalige pausdom en de rooms-katholieke uitwassen van die tijd. Dante maakt fictieve reis door de hel, de louteringsberg en de hemel. Uiteindelijk komt hij tot de conclusie dat het hoogste geluk ligt in het aanschouwen van God. Als je in je achterhoofd houdt dat het hier gaat om fictie, zijn er als christen absoluut wijze en waardevolle lessen te trekken uit deze ‘reis’ van Dante.

Zie ook de boekrecensie in het RD.

Tags in dit artikel:

boeken
3 reacties
Exjg
Beste,
Ik heb het boek gelezen. Persoonlijk vind ik het meer een "moetje" dan dat het echt interessant was. Voor mij was het meer een innerlijk protest tijdens mijn proces van vrijkomen uit de sekte van Jehovah's Getuigen.
Bedenk wel dat Dante Alighieri vrijmetselaar was en hoogst waarschijnlijk ook Rozenkruiser.
Aan jou de vraag of je je wilt blootstellen aan gedachtengoed mede geïnspireerd door beide esoterische groeperingen.
Lilibeth
@exjg
Dante overleed in 1321 en Christiaan Rosenkreuz wordt gedateerd tussen 1612 en 1616. Verder wordt er over de Vrijmetselaars pas geschreven aan het einde van de 14e eeuw. Toen Dante dus al overleden was. Het is misschien eerder andersom: de Vrijmetselaars lieten zich inspireren door het werk van Dante. Maar dat lijkt mij geen belemmering voor het lezen!
Exjg
Hi Lillibeth.
De oorsprong van het Rozenkruiser denken is vele eeuwen ouder dan Rosenkreuz, met andere woorden, hij heeft het niet uitgevonden. Dante was van adel en in die tijd, aangezien ze tijd en middelen te over hadden, hielden zij zich vaak bezig met oude esoterische filosofieën.
De Rozenkruisers zelf zeggen dat de oorsprong van hun ideeen uit Egypte komen,
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rosicrucianism

Wat je doet is uiteraard je eigen afweging. Je zult niet “behekst” worden of zo.
Succes!