Intense woede

dr. J. van der Wal / 3 reacties

Vraag

Het gaat niet goed met me. Er zijn vroeger akelige dingen gedaan door mijn vader die mij erg pijn hebben gedaan en waar ik tot op de dag van vandaag nog de gevolgen van meedraag. Ik ervaar een intense en diepe haat naar mijn vader. Ik weet niet hoe ik die gevoelens moet uiten. De haat wordt zo sterk ook omdat hij niet verandert en me woedend maakt elke keer. Ik loop zelfs met gedachten hem te willen doden om rust te hebben. Echt, hij vergalt mijn leven en ik heb door hem mij nooit normaal kunnen ontwikkelen. Ik mis heel erg een vader. En ik haat hem dat hij dat niet is, zo voel ik dat tenminste.

Maar het is te ver gegaan. Ik heb in intense woede een poging gedaan hem te vergiftigen en pillen in zijn drinken gedaan. Ik voel dat mijn emoties naar hem uit de hand lopen. Wat moet ik doen? Ik voel me een moordenaar. Gelukkig liep het goed af, maar ik voel dat ik ertoe in staat ben ergere dingen te doen. Is er iets mis met me of moet ik bij hem uit de buurt blijven? Mensen tegen wie ik mijn gedachten hem te doden vertel, nemen me niet serieus. Ik ben bang voor mezelf.

Antwoord

Als ik de vraag serieus neem (en dat doe ik), kan ik alleen maar dit zeggen: Dit is een ernstige en mogelijk acute situatie die hulp op korte termijn nodig heeft. Concreet is mijn advies dat deze vraagsteller met dit verhaal naar de huisarts gaat en zich door hem of haar laat verwijzen. De vraagsteller mag daar niet mee wachten! Mocht de spanning intussen te hoog worden, bekijk dan of het mogelijk is tijdelijk bij iemand anders te logeren.

Vriendelijke groet,
Dr. J. van der Wal

3 reacties
AHHK76
Wat heftig joh, wat je hebt meegemaakt en dat je nu dit zo voelt...! Ik vind dit echt niet raar, je hebt erge dingen meegemaakt en daar heel lang mee rond gelopen! Ik hoop dat je niet meer thuis woont en als dat wel zo is, dat je dan inderdaad weggaat, voordat dit echt fout gaat! Je hebt hulp nodig, mensen die naar je luisteren en je serieus nemen! Stel het zoeken van hulp alsjeblieft niet langer uit... Want als je een misdaad begaat, worden de problemen waarschijnlijk niet kleiner maar groter!
Ik veroordeel je niet, want ik kan wel een beetje invoelen wat je schrijft... Ik wens je toe dat je gauw goede hulp(verlening) krijgt en daarvoor de juiste stappen gaat zetten! Sterkte toegewenst!
coby6
Blijf bij hem uit de buurt en kies ervoor om hem te vergeven. Je kunt hem niet vergeven, maar wel ervoor kiezen en dan kan God het doen. Ik zag gisteren op youtube 2 meisjes die hun moeder hadden vermoord. En gebruik alsjeblieft geen alcohol of drugs. Dat is demonisch die haat, maar je kunt bevrijd worden als je kiest om te vergeven. Dan hoef je verder niet met hem om te gaan als hij maar door blijft gaan. Scherm jezelf af. Als je daar woont, ga acuut ergens anders wonen.
drj
Dat wat Coby en de deskundige zeggen.

In dit geval is alle contact verbreken het minst schadelijk voor alle partijen.
Bij je huisarts kun je ook meteen terecht als het dringend is en ook in de psychiatrie kun je direct hulp vragen, vooral als er gevaar is voor je eigen leven en dat van anderen.

Het is belangrijk, dat je met een deskundige ernaar kijkt hoe deze situatie zo is ontstaan en ook of het alleen de situatie met je vader is, of dat je ook in andere situaties zulke moeilijke gevoelens hebt.

Wacht niet met hulp zoeken. Niemand heeft er wat aan, als je iets ergs doet en daar nog jarenlang de gevolgen van moet dragen.
- het is niet de oplossing voor je problemen, omdat je boze gevoelens daarvan niet verdwijnen
- het bezorgt jezelf grotere problemen dan je nu al hebt.

God heeft gezegd: "Aan mij is de wraak."
Luister niet naar de stem van de tegenstander, die lachend aan de zijlijn staat terwijl je je leven te gronde richt.

Mensen kunnen alleen geven wat ze hebben en je kunt van een appelboom geen peren plukken.
Waarom zoek je een vaderfiguur bij degene die keer op keer bewijst, dat hij het niet in zich heeft?
Het is dwaasheid steeds hetzelfde te doen en andere resultaten te verwachten. Natuurlijk is dat frustrerend.

Doe jezelf een plezier en geef je leven een andere wending.
Begin met het zoeken van hulp. Doe het vandaag nog.

Gods zegen gewenst,
Drj