Verboden toegang

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Wij vinden het niet fijn als anderen ongevraagd op onze slaapkamer komen; niet omdat we wat te verbergen hebben, maar uit privacy. Nu we een kindje hebben en onze baby ook bij ons slaapt, is het meerdere keren gebeurd dat anderen opeens in onze kamer staan zonder vraag of onze goedkeuring. Toen ik eerder de opmerking maakte dat we dat niet willen, vond diegene dat vreemd. Nogmaals, we hebben niets te verbergen, maar willen niet dat anderen zomaar onze slaapkamer in- of uitlopen. Is dat ongebruikelijk? Zo niet, hoe zouden we dat kunnen communiceren naar anderen?

Antwoord

De beste oplossing is een bordje op de deur met “verboden toegang”. Veel duidelijker kun je niet zijn. Het is erg vreemd dat bezoek gaat dwalen door jullie huis en een kijkje neemt in de slaapkamer. Dat is in Nederland zeer ongebruikelijk. We weten niet hoe dat zit in andere culturen en/of communes. Maar als je zoiets niet wilt, zul je dat duidelijk kenbaar moeten maken. Daar is niks mis mee.

6 reacties
coby6
Slot op de deur doen.
hans0166
@ coby6 ... slot op je slaapkamer? in je eigen huis?

Het is toch van de gekke dat iemand zomaar door je huis banjert?.
Gewoon zeggen dat je het niet wil hebben. En als ze het niet begrijpen, of je wil het niet te hard eisen, buitendeur /voordeur op slot wanneer je in je slaapkamer bent.
Lekkerbek
Een bord met:

Stop, hier hoort u niet te zijn,
Dit is ons privé domein!

Of:

Wees niet zo brutaal om hier naar binnen te gaan,
Dan is het met onze gastvrijheid gauw gedaan!

Of:

Dat u bij ons op visite bent oké,
Daarover zijn wij echt tevree.
Maar dat betekent niet dat u ook onze slaapkamer in mag gaan,
Ga hier dus maar gauw vandaan!
De baby halen we zélf als hij/zij wakker wordt,
Dit is ons privilege, daarom dit duidelijke bord.
coby6
Ik dacht dat ze in een soort studentenhuis woonden. Natuurlijk is het te gej voor woorden, maar ik zou er een slot op doen als ze niet luisteren.
AHHK76
Je kunt goed rijmen Lekkerbek ;-). Ik vind de bovenste de beste: kort en krachtig!
AHHK76
Vraagsteller, in de kraamweek komen mensen vaak op bezoek in de slaapkamer. Als de moeder daar ligt en ze wil haar bezoek daar ook ontvangen, dan is dat prima. Zo hebben wij dat in de eerste dagen ook altijd gedaan. Ik voelde me ook niet in staat, om bezoek in de huiskamer te ontvangen. Als mensen zich bij jou thuisvoelen, kan het zijn dat ze daar het bedje van de baby gaan kijken. Dat vind ik niet echt gewoon, maar uiteindelijk gaat het er niet om wat wat ik gewoon vind. Het is jullie huis en daar geldt wat jullie willen en wat jullie 'huisregels' zijn... Dus als mensen over jouw grenzen gaan, is het aan jou om te vertellen wat jouw grenzen zijn. Dan mag je ook van mensen verwachten dat ze die grenzen gaan respecteren en zo niet, dan mag je daarin duidelijk zijn dat je dit niet accepteert.
Ik ben inmiddels 40+ en nog met grenzen aan het stoeien, iedere dag weer opnieuw. Dus ik voel een beetje in, dat dit lastig kan zijn... maar het is goed voor jezelf en je kind(eren) als jij je grenzen aangeeft. Daarin kun je (later) ook een voorbeeld voor ze zijn. Er zijn dingen in ons leven die ons overkomen, maar dat wil niet zeggen dat je alles over je heen moet laten komen. We mogen onze grenzen duidelijk maken en bewaken, tegenover (schoon)familie, buren, vrienden, collega's en huisgenoten... Sterkte en succes!