Niet als lustobject gezien willen worden

M. F. (Irma) Roobol-van der Sluijs / 11 reacties

Vraag

Ik heb het moeilijk met hoe ik het beste gekleed kan gaan (om mannen niet op te winden). Het zit zo, ik ben seksueel misbruikt en aangerand en sindsdien heb ik veel moeite met hoe ik me moet kleden. Toen het gebeurd was zeiden mijn ouders dat ik er misschien aanleiding toe had gegeven doordat ik niet bedekkend genoeg gekleed was. Dat was heel erg rot, alsof het mijn schuld was! Ik zou het liefst alles verbergen, maar in wijde kleding lopen is ook niet echt mijn ding. Ik wil er graag leuk uitzien, maar niet als een lustobject gezien worden door een man. Ik weet niet hoe ik dit moet doen. Ik ben erg onzeker over wat ik moet aantrekken elke morgen. Bang op straat dat ik er misschien te verleidelijk bij loop.

Kunt u misschien tips geven welke kleding wel vrouwelijk en mooi is, maar een man niet opwindt? Ik vind het zo lastig. Of mag ik gewoon aantrekken wat ik leuk vind als het bedekkend is? Maar als je bijvoorbeeld mijn borsten erdoor ziet in een jurkje? Zijn borsten altijd aantrekkelijk voor een man? Ik hou van jurkjes en draag ze altijd, maar juist daardoor ben ik aangerand en het voelt nu alsof ik er misschien zelf ook schuld aan heb en ze verleid heb. Kunt u me helpen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Jouw vraag maakt me verdrietig, maar ook een beetje boos. Verdrietig om wat jou is aangedaan. De beschadiging die je hebt opgelopen. De littekens die je met je meedraagt. Maar tegelijk ook boosheid, omdat men jou laat denken dat dit jouw schuld is! Onthoudt één ding: als je misbruikt of aangerand bent, is dit nooit jouw schuld, maar de volledige verantwoording van degene die jou dit aandoet! De dader is ten volle zelf verantwoordelijk voor wat hij doet. Ook al is een vrouw verleidelijk gekleed, dan nóg moet hij zich leren beheersen.

Ik zeg dus niet dat het verstandig is om schaars gekleed te gaan en het dus niet uit maakt. Er zijn vrouwen/meisjes die zó gekleed gaan, dat het voor mannen seksueel opwindend is. Die grens moet je dus ook niet opzoeken. En die grens voelt ieder voor zichzelf wel aan...

Ik heb iemand wel eens horen zeggen: als je je zó kleedt, vraag je er om om verkracht te worden... Maar geloof me: een meisje/vrouw vraagt er nooit om om verkracht te worden! Dat wil niemand!! Het is vaak onzekerheid als men zich zo kleedt en een vraag om (verkeerde) bevestiging. Maar jij mág jezelf vrouwelijk kleden. God heeft jou als meisje/vrouw geschapen en dat hoef je niet te verbergen.

Ik vind het heel schrijnend dat juist je ouders hierin niet achter je staan. Dat indirect de dader in bescherming wordt genomen, want ach ja, hij kon er niets aan doen omdat jij er te verleidelijk uit zag! Het is toch de wereld op zijn kop! Mensen moeten eens stoppen mannen hierin een slachtofferrol te geven. Ze zijn nou eenmaal zwak op dat gebied en dus moeten ze zoveel mogelijk ontzien worden en vooral niet te vrouwelijke kleding dragen. Nee, mannen moeten hierin hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Beseffen wat ze een meisje/vrouw aandoen door haar te verkrachten of te misbruiken en daarmee dus haar leven te ruïneren...

Jouw zin “ik hou van jurkjes, maar juist daardoor ben ik aangerand” ,is dus een leugen!! En die is jou aangepraat. Jij mág je vrouwelijk kleden, maar zoek hierin geen grenzen op (maar als ik jou zo lees, DOE je dit ook niet). Mensen die om misbruik-slachtoffers  heen staan: ga áchter hen staan en laat ze niet denken dat het hun eigen schuld is. Dat is emotionele aanranding! Je geeft ze nog een trap na!

Meisjes die te schaars gekleed gaan: je doet dit niet om verkracht te worden(!) maar je schreeuwt om bevestiging, om goedkeuring! Maar die krijg je niet op deze manier! Juist vaak het tegendeel!  En dan zeg ik niet: maak het die mannen niet moeilijk, nee, maak het jezélf niet moeilijk!! Gedraag en kleedt je zoals God jou bedoeld heeft : Als een vrouw naar Gods beeld geschapen!

Bovenstaand antwoord is toegespitst op de situatie van de vraagstelster. Maar let wel: daders van misbruik kunnen zowel mannen als vrouwen zijn. In geval van het laatste, geldt uiteraard hetzelfde!

Ik bid je genezing toe voor je innerlijke wonden. Vraag Hem om kracht en leiding in je leven. Hij omkleedt je met Zijn Liefde.

Irma Roobol

M. F. (Irma) Roobol-van der Sluijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barendrecht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Functie: Ziekenverzorgende Somatiek & Psychogeriatrie

Tags in dit artikel:

kledingseksueel misbruik
11 reacties
mortlach
Dit doet me denken aan de parodie van de vrouw die haar verkrachter in brand had gestoken en toen zij "Had hij maar niet van die brandbare kleren moeten aantrekken". In dat geval is het uiteraard overduidelijk dat dat nergens op slaat, maar waarom in geval van vrouwen die worden aangerand ineens wel?

Ik hoop dat de ouders inzien dat wat ze hebben gezegd écht niet kan en dat ze er vergiffenis om vragen, want het is inderdaad gewoon een trap na.

Je zou als het ware in je blote kont over straat kunnen lopen en dan nog moeten anderen gewoon van je afblijven. Aanranding is NOOIT de schuld van het slachtoffer, niet van de kleren, niet van het feit dat ze alleen was in plaats van in een groep, niet van het feit dat ze misschien dronken was, niets van dat alles.
AHHK76
Lieve mooie dappere jonge vrouw,
Wat erg dat je bent misbruikt en aangerand! Wat kwetsend dat je deze reactie van jouw ouders hebt gekregen. Ik denk dat je pastorale of psychosociale hulp nodig hebt, om dit een plekje te kunnen gaan geven. Wat mensen jou aandoen of tegen jou zeggen, dat zegt meer over hen dan over jou! Geloof deze dingen niet. Je bent waardevol!
Het kan ook zijn dat jouw ouders het wel goed bedoelden, maar het zeiden uit een soort van onmacht. Dat ze niet wisten hoe ze goed met je mee konden leven... en je op deze manier willen beschermen.
Natuurlijk is het goed te zorgen dat je jurken niet te kort van stof en te diep van inzicht zijn... Maar al was dit misschien (niet) zo, dan mag dit nog niet gebeuren of tegen jou gezegd worden. Dus ik hoop dat jij deze veroordeling achter je kunt laten en mensen gaat ontmoeten die jou respectvol gaan behandelen. Sterkte in alles! Je mag er zijn!
Waverick
Dit zijn echt schrijnende gevallen. Ik schaam mij (als man) als ik bedenk dat er nog steeds zoveel mannen zijn die denken dat ze ten opzichte van meisjes en vrouwen alles kunnen maken.

Er is inmiddels wel een seculiere tegenbeweging (#metoo), maar of die ervoor zorgt dat het verwerpelijke gedrag stopt? Ik betwijfel het.

Helaas worden er nog steeds dagelijks (jonge) levens kapot gemaakt door -in de meeste gevallen- mannen die vinden dat ze een vrouw zomaar even kunnen 'nemen'. We leven helaas in een gevallen wereld, waarin dit soort gedrag zal blijven voorkomen. Ik denk dat we ook een verwijt kunnen maken richting de porno-industrie, die mensen vaak een beeld voorschotelen waarin afwijkend seksueel gedrag als 'normaal' wordt gepresenteerd.

Misschien is het een idee als voorgangers / dominees (van welke gezindte dan ook) voortaan in hun gebed, waarin meestal ook (langdurig) zieken worden opgedragen, ook slachtoffers van seksueel geweld of intimidatie benoemen. Omdat het zo'n gevoelig onderwerp is, blijft het naar mijn idee te vaak onderbelicht in christelijke kringen, terwijl juist de slachtoffers hiervan steun nodig hebben vanuit hun eigen gemeente / kerk.
Waverick
Om misverstanden te voorkomen: ik bedoel dus NIET dat slachtoffers van seksueel misbruik in het gebed bij naam moeten worden genoemd! Ik bedoel alleen dat in zijn algemeenheid voor deze slachtoffers moet worden gebeden.
AHHK76
Mooie reactie Meneer Waverick, fijn dat er ook zulke stemmen te horen zijn.... Het lijkt erop dat er iets van een tegengeluid komt, dat zelfs vanuit seculiere hoek wordt ingezien dat porno schadelijk is. Het doet beschadigde mensen goed, om zoiets te lezen. Tenminste... mij wel...;-).
Waverick
Beste AHHK76,

Bedankt voor je ondersteuning voor mijn bericht! Ook sneu om te vernemen dat ook jij een slachtoffer bent...

Ik heb er even over nagedacht en ik ben van plan een algemeen bericht naar diverse nominaties te sturen, te beginnen bij het bestuur van de PKN, om aan te sporen dat zij hun voorgangers een algemeen bericht sturen waarin wordt stilgestaan bij het belang slachtoffers van seksueel misbruik met nadruk te benoemen in de erediensten. Wellicht is het 'slechts' een druppel op de gloeiende plaat, maar ik hoop wel dat door regelmatige aandacht in de gemeente / kerk de stap voor een slachtoffer om ermee naar buiten te treden minder groot wordt.

Als je je e-mailadres geeft, zal ik je mailen welke tekst ik tot nu toe heb gemaakt voor de PKN. Misschien heb je zelf ook nog aanvullingen of wijzigingen. Maar wellicht heb je hier geen behoefte aan, wat ik me ook goed kan voorstellen. Mijn e-mailadres is in ieder geval rickvanderstelt1976@gmail.com. Ik hoor het wel.
AHHK76
Beste Waverick,
Hartelijk dank voor jouw reactie. Een algemene bewustwording van het probleem van wat mensen is/kan overkomen, waardeer ik bijzonder. Maar de actie die jij (mogelijk wilt ondernemen, vind ik weer erg vergaand.
Ik vind het kwalijk als iemand bij de dominee komt en zegt: mijn familielid heeft mij misbruikt en de dominee zegt: in mijn gemeente gebeurr... Dat is een grove miskenning van de praktijk van het leven, na de zondeval...
Dat mag echt niet!... Maar ik vraag me af of het echt helpend is, om deze groep elke zondag echt te benoemen. Ik denk dat de betreffende mensen daar ook niet echt blij van worden. Dus ik pleit eerder voor bewustwording van het probleem en ruimte voor mensen met het probleem... Desnoods een gemeenta-avond waarin bespreekbaar is: Hoe God seks heeft bedoeld en hoe niet..
Kies je wel voor een brief dan zou ik pleiten voor 1 keer voorbedeeper maand.
Vriendelijke groet AHHK76
AHHK76
Verbeterd bericht:
Beste Waverick,
Hartelijk dank voor jouw reactie. Een algemene bewustwording van het probleem van wat mensen is/kan overkomen, waardeer ik bijzonder. Maar de actie die jij (mogelijk) wilt ondernemen, vind ik weer erg vergaand.
Ik vind het kwalijk als iemand bij de dominee komt en zegt: mijn familielid heeft mij misbruikt en de dominee zegt: in mijn gemeente gebeurt zoiets niet...! Dat is een grove miskenning van de praktijk van het leven, na de zondeval...en nieuw trauma voor het slachtoffer...
Dat mag echt niet!... Maar ik vraag me af of het echt helpend is, om deze groep elke zondag echt te benoemen. Ik denk dat de betreffende mensen daar ook niet echt blij van worden. Dus ik pleit eerder voor bewustwording van het probleem en ruimte voor mensen met het probleem... Wat ook goed is als in prediking of op gemeente-avond dingen rond het vijfde en zevende gebod besproken worden: Hoe God seks heeft bedoeld en hoe niet... EN dat het vijfde gebod niet alleen plichten met zich meebrengt voor de kinderen, maar ook voor de ouders.
Kies je wel voor een brief dan zou ik pleiten voor 1 keer voorbede per maand en niet iedere zondag. Anders kan het ook te confronterend zijn....
Vriendelijke groet AHHK76
Waverick
Beste AHHK76,

Ik heb nagedacht over je laatste reactie. Het laatste wat ik wil is dat mensen zich ongemakkelijk gaan voelen en dat het effect dat ik wil bereiken averechts gaat werken.

Ik heb inmiddels het bericht dat ik naar het bestuur van de PKN wilde versturen aangepast naar aanleiding van jouw laatste reactie. Ik ga mij nog bezinnen over of en hoe ik dit nog ga uitvoeren.
AHHK76
Bedankt voor jouw reactie Waverick! Je mag ook hierin bidden om wijsheid...
schoenveter
Ik zag laatst 2 jongens (18-20 jaar ongeveer) lopen in de stad, waarbij de een tegen zijn vriend zei: 'Zo, dat is echt een mooie vrouw!' En achterom keken. Daar zag ik een jongedame staan, met een fris uiterlijk en een behoorlijk kort broekje/rokje (het was zo kort dat ik het verschil niet goed kon zien).

Wat ik toen dacht is dat ik het mooi vond dat ze alleen zeiden: Mooie vrouw... Dat klinkt: Respectvol, niet extreem en ook nog wel aardig. Natuurlijk kan ik niet in hun hoofden kijken qua fantasieën, maar dit is wat ik hoorde en zag. Het ging dus niet over haar blote benen, haar ronde vormingen of iets anders ongepast. En ze liepen ook rustig verder. Mooi zijn is geen misdaad, maar wat je bent.

Waar het mij om ging: Vaak hoor ik helaas hele andere perverse termen met als onderwerp de lichaamsdelen, die dan zo lekker zijn dat ze daar wel 'raad' mee weten. Of zelfs gaan uitschelden en beledigen erom. Ongeacht of ze er een beetje (te) bloot bij liep of niet, die jongens vielen haar niet lastig! En dat is hoe het moet zijn, ondanks de korte onderkleding.

Ik vond haar persoonlijk niet te uitdagend eruit zien, soms is het niet de lengte van de kleding, maar bijv. hoe strak het zit, hoeveel de kleding doorschijnt en de uitstraling. Je zag bij haar geen bilnaad of inkijk, of dat haar lichaamsvormen er sterk uit komen. Ook geen uitdagende houding, gedrag of make-up. Dat soort dingen vind ik vooral aandacht trekken op een negatieve manier. Uiteindelijk is het bij iedereen weer heel persoonlijk. Voor anderen kan je het nooit goed doen, dus maak zelf een goede overweging. Succes.